Belgické dráhy potvrdily CAF jako dodavatele vlaků za miliardy: Navzdory protestům a kontroverzím!

25.07.2025

Belgické státní dráhy SNCB (neboli NMBS) znovu potvrdily, že vítězem obřího tendru na dodávku nových vlakových jednotek se stane španělská společnost CAF. Toto rozhodnutí přichází po několika měsících sporů a protestů ze strany belgických politiků i konkurenčního Alstomu. I když k podpisu smlouvy zatím nedošlo, SNCB a CAF již o vítězství informovaly v tiskových zprávách. Zajímavostí je, že materiál dopravce obsahuje i požadavek, aby si představenstvo od CAF vyžádalo potvrzení, že jeho činnost respektuje mezinárodní právo a lidská práva. 

Zdroj: CAF
Zdroj: CAF

Jedna z největších zakázek v Evropě: Klíčové detaily

Dodávka elektrických a akumulátorových (akumulátorových trolejových, pozn. překl.) jednotek s označením AM30 může včetně dvanáctiletého servisu dosáhnout hodnoty až 3,4 miliardy eur, což z ní činí jednu z největších soutěží na nová vozidla v Evropě. Základní kontrakt počítá s objednávkou 180 jednotek v hodnotě 1,7 miliardy eur, ale rámcová smlouva je až na 600 jednotek.

Ministr dopravy Jean-Luc Crucke (Les Engagés) uvedl, že rozhodnutí respektuje a očekává od CAF i zapojení belgických firem do výroby. Dodávka vlaků má trvat do roku 2034 a přinést výraznou modernizaci kolejových vozidel v Belgii, přičemž první vlaky mají vyjet v roce 2029.

Politické protesty a konkurenční boj

Vítězství CAF ostře napadl už na jaře konkurenční Alstom a řada belgických politiků. Do soutěže přišly nabídky od Alstomu, Siemensu a CAF. Dopravce uvedl, že rozdíly v hodnocení byly velmi těsné.

Proti vítězství CAF byl hlavně Alstom, který má v Belgii dva velké závody – v Charleroi a Bruggách, kde dohromady zaměstnává přes 1 500 lidí. Šéf Alstomu pro země Beneluxu Bernard Belvaux v reakci na vítězství CAF na jaře odeslal belgickému ministrovi dopravy dopis, ve kterém výběr španělské firmy označil za šokující a pohrozil ztrátou pracovních míst v Belgii. Alstom podle něj nabídl za vlaky nižší cenu. Hodnocení ale mělo více kritérií a v jiných oblastech nabídl CAF lepší podmínky, což nakonec rozhodlo ve prospěch španělského výrobce.

Zajímá vás, jaký dopad má tato zakázka na strategické plány belgických drah ohledně dekarbonizace a modernizace vozového parku? Pište!