Bezpečnost na prvním místě: Dveře starých vozů B prošly zásadní proměnou
I v moderní době, kdy po kolejích brázdí nejnovější soupravy, se v soupravách Českých drah stále potkáváme se staršími osobními vozy řady B (a jejich modifikacemi jako Bdmtee či Bee). Tyto vozy, často pamětníci dřívějších desetiletí, prošly v průběhu let různými modernizacemi. Jednou z klíčových oblastí, která prošla významnými změnami z hlediska bezpečnosti a komfortu, je právě systém blokování nástupních dveří.
Historie a nutnost modernizace
Původně byly starší vozy vybaveny dveřmi, které se otvíraly manuálně a ne vždy byly během jízdy spolehlivě blokovány. To v minulosti bohužel vedlo k několika tragickým nehodám, kdy došlo k otevření dveří za jízdy a vypadnutí osob z vlaku. S rostoucími nároky na bezpečnost a v souladu s evropskými standardy (např. UIC 558 a TSI) bylo nezbytné tyto systémy modernizovat. Je s podivem, že některé vozy bez moderního blokování dveří vydržely v provozu tak dlouho.
Jak funguje blokování dveří dnes?
Většina starších vozů řady B, které jsou stále v provozu Českých drah, prošla úpravami, které zásadně zvýšily bezpečnost cestujících. Hlavní úpravy zahrnovaly:
Centrální zavírání a blokování dveří: Dveře se nyní po rozjezdu vlaku (obvykle při dosažení rychlosti vyšší než 5 km/h) automaticky zajišťují a nelze je otevřít. K jejich odblokování dochází až při snížení rychlosti vozu pod 5 km/h, nebo po zastavení na zastávce či stanici.
Tlačítkové ovládání: Původní manuální kliky byly nahrazeny tlačítkovým ovládáním pro otevírání dveří, které se rozsvítí pouze v okamžiku, kdy je otevření možné.
Optická a akustická signalizace: Vozy jsou nově vybaveny světelnou signalizací, která upozorňuje na nezavřené nebo neúplně zavřené dveře. Světlo svítí jak zvenku, tak i uvnitř vozu, což informuje cestující i personál. V případě centrálního zavírání dveří je navíc slyšet akustická výstraha před jejich uzavřením.
Stranově selektivní blokování: Některé modernizované vozy disponují i stranově selektivním blokováním dveří. To znamená, že dveře se odblokují pouze na straně nástupiště, čímž se zabrání nechtěnému vystoupení na nesprávnou stranu.
Nouzové odblokování: I u vozů s centrálním blokováním je v případě nouze možné dveře odblokovat a otevřít pomocí speciálních nouzových prostředků, které jsou k dispozici pro personál i cestující (nouzové kličky, piktogramy).
Probíhající modernizace a budoucnost
České dráhy i nadále pokračují v modernizaci svého vozového parku. Vozy jako řada Bdmtee, které jsou stále hojně v provozu, procházejí kompletní renovací. Získávají nové sedačky, elektrické zásuvky, USB porty, Wi-Fi a moderní informační systémy. Klíčové je právě i zdokonalení systému dveří, včetně instalace citlivých hran, které zabrání přivření cestujících. Cílem je postupné vyřazování těch nejstarších vozů s původními "lamačkami" (zalamovacími dveřmi), které nemají dostatečné bezpečnostní prvky.
I když některé privátní dopravci v zahraničí (např. v Německu) stále provozují vozy s otočnými skládacími dveřmi ovládanými klikou, trend je jasný: směrem k vyšší bezpečnosti a komfortu, kde je spolehlivé blokování dveří za jízdy naprostou samozřejmostí. Modernizace starších vozů B tak představuje klíčový krok k zajištění bezpečnějšího a příjemnějšího cestování vlakem.