Boj o miliardy v Polsku: Alstom a Stadler se utkají o rekordní zakázku na 72 patrových vlaků pro PKP!
Polský státní dopravce PKP Intercity otevřel nabídky v masivní soutěži na nákup nových patrových jednotek. Do tendru na dodání 42 vlaků s opcí na dalších 30, navržených pro rychlost až 200 km/h, se přihlásila polská zastoupení dvou světových železničních gigantů: Alstom a Stadler. Tato zakázka představuje první nákup patrových vlaků v dálkové dopravě v Polsku a zároveň největší jednorázové pořízení elektrických jednotek tohoto typu v zemi.

Nabídky na stole: Cena, údržba a efektivita
Obě společnosti plánují vyrábět nové jednotky přímo na území Polska – Alstom v Chořově a Stadler v Siedlcích. Jejich nabídky se liší v celkové ceně i v nákladech na dlouhodobou údržbu:
Alstom Polska:
Cena za 42 jednotek: 4,1 miliardy zlotých (přibližně 24 miliard Kč)
Náklady na 30letou údržbu: 2,8 miliardy zlotých (přibližně 16,3 miliardy Kč)
Alstom podle polských médií nabízí jednotky Coradia Max.
Stadler Polska:
Cena za 42 jednotek: 4 miliardy zlotých (přibližně 23,4 miliardy Kč)
Náklady na 30letou údržbu: 3,3 miliardy zlotých (přibližně 19,1 miliardy Kč)
Stadler předkládá své známé patrové jednotky KISS.
Nyní přichází na řadu podrobná analýza nabídek. V rozhodování bude mít cena včetně údržby váhu 70 %. Dalších 28 % tvoří koeficient nákladové efektivity, který hodnotí hospodárnost nabídky ve vztahu k provozním a technickým parametrům. Zbylá 2 % připadnou na rychlost dodání.
Patrové vlaky pro páteřní trasy a budoucí spojení s Českem
Nové patrové vlaky mají jezdit po páteřních trasách z Varšavy do Gdaňsku, Krakova, Vratislavi, Olštýna nebo Bělostoku. Každá jednotka nabídne kapacitu minimálně 480 míst k sezení, což výrazně navýší přepravní kapacity na nejvytíženějších linkách.
Dopravce počítá s nasazením jednotek asi za 3,5 roku. Důležitá zpráva pro české cestující je, že by tyto nové vlaky měly být schválené i pro provoz v České republice, což otevře nové možnosti pro mezinárodní spojení.
Ve výbavě vlaků nebude chybět moderní komfort, jako je klimatizace, wi-fi, zásuvky a USB konektory, tichý oddíl, oddíl pro děti či prostor pro jízdní kola i velká zavazadla. Počítá se s první a druhou třídou, prodejními automaty i oddílem pro cestující s omezenou mobilitou. K větší bezpečnosti přispěje vybavení evropským zabezpečovacím systémem ETCS úrovně 1 a 2, stejně jako vnitřními i vnějšími kamerami.
Siemens nakonec bez nabídky, další tendry v plánu
Soutěž byla vyhlášena v říjnu 2024 formou dialogu s výrobci, kteří mají zkušenosti s produkcí dvoupodlažních souprav. Cílem bylo sladit technické požadavky s reálnými možnostmi dodavatelů. Do dialogu byl zapojen také Siemens, nabídku v závěrečné fázi soutěže však nakonec nepodal.
Investice do nových patrových jednotek navazuje na širší program obnovy a rozšíření vozového parku PKP Intercity. Dopravce má v současnosti rozjednané kontrakty s polskými výrobci v hodnotě přes 16,5 miliardy zlotých. Po dokončení soutěže na nové elektrické dvoupatrové jednotky má následovat tendr na nové rychlovlaky pro rychlost až 320 km/h, což ukazuje na ambiciózní plány PKP Intercity stát se jedním z nejmodernějších dopravců v Evropě.
Zajímalo by vás, jaký dopad budou mít tyto nové vlaky na mezinárodní železniční spojení mezi Polskem a Českem? Pište!