Brno opouští metro, sází na vlaky pod zemí: Radní schválili podzemní železnici pro severojižní diametr!

27.07.2025

Brno dělá zásadní krok v budoucím rozvoji své veřejné dopravy. Po letech debat se brněnští radní definitivně rozhodli, jaký dopravní prostředek a trasu zvolí pro takzvaný severojižní kolejový diametr. Ambiciózní plány na metro byly odpískány, namísto toho pod městem povedou vlaky. Toto rozhodnutí, schválené po zpracování podrobné studie proveditelnosti, nyní míří do řídícího výboru Železničního uzlu Brno a následně do centrální komise Ministerstva dopravy. 

Zdroj: KAM Brno
Zdroj: KAM Brno

Proč vlaky místo metra? Ekonomika rozhodla

Město informovalo, že ve studii proveditelnosti se podrobněji posuzovalo šest variant podzemní kolejové dopravy, které prověřovaly jak dopravní módy, tak navržené trasy. Pro všechny varianty bylo zpracováno podrobné technické řešení, přepravní prognóza, investiční náklady a ekonomické hodnocení formou analýzy nákladů a přínosů.

Klíčovým důvodem pro volbu vlaku je ekonomická efektivita. "Varianta lehkého metra jako zcela segregovaného systému byla vyhodnocena jako ekonomicky neefektivní, naopak vlakové varianty zvýhodňuje zkrácení dojížďky do centra města bez nutnosti přestupu," uvedlo město. Vlak podle radních umožní dopravní obsluhu nejen v rámci metropole, ale i širší metropolitní oblasti.

Budoucí podoba brněnské podzemní dopravy

Vlaky budou jezdit na podzemní nástupiště nového brněnského nádraží, které se má přesunout. Zajíždět na něj budou vlaky od jihu (z chrlické tratě). Úvahy o severojižním diametru počítají s budoucím protažením na sever (od Tišnova), pro což je v územním plánu vytvořena potřebná rezerva.

Tento projekt je jedním z nejdůležitějších pro budoucí dopravu v Brně a má za cíl výrazně zlepšit propojení města s okolními regiony a odlehčit povrchové dopravě.

Zajímá vás, jaký je harmonogram dalšího postupu a kdy by mohly stavební práce na podzemní železnici v Brně začít? Pište!