Budoucnost pražské dopravy: Jak bude vypadat nová železniční trať na letiště Václava Havla
Sen Pražanů a návštěvníků metropole o rychlém a pohodlném spojení s Letištěm Václava Havla se konečně rýsuje do konkrétních obrysů. Nová železniční trať, která propojí centrum Prahy s ruzyňským letištěm, bude ambiciózním projektem kombinujícím moderní nadzemní úseky i složité podzemní tunely. Tato investice je klíčová pro odlehčení silniční dopravy, zlepšení komfortu cestování a posílení konkurenceschopnosti Prahy jako mezinárodního uzlu.
Proč železnice na letiště a co je cílem projektu?
V současnosti je letiště s centrem města spojeno pouze autobusovou dopravou, což je v mezinárodním kontextu značně nekomfortní a neatraktivní. Cílem výstavby železniční trati je:
Zkrácení cestovní doby: Vlak nabídne nejrychlejší a nejpředvídatelnější způsob dopravy na letiště, bez závislosti na dopravní situaci na silnicích.
Zvýšení kapacity: Železnice zvládne přepravit mnohem více cestujících než autobusy, což je klíčové pro rostoucí počet odbavených pasažérů.
Zlepšení komfortu: Cestující ocení pohodlí vlaku, prostor pro zavazadla a spolehlivost.
Ekologický aspekt: Přesun cestujících z automobilů na vlak sníží emise a zatížení životního prostředí.
Propojení s veřejnou dopravou: Trať se napojí na stávající železniční síť a pražské metro (stanice Veleslavín), což umožní snadné přestupy.
Jak bude trať vypadat? Kombinace povrchu a podzemí
Nová železniční trať na letiště, která má být dokončena přibližně v roce 2029, bude měřit kolem 18 kilometrů a povede ve dvou zásadních typech trasování:
Nadzemní úseky:
Modernizace stávající trati (Praha Masarykovo nádraží – Kladno): Velká část trasy využije a zmodernizuje již existující trať z Masarykova nádraží přes Kladno. Zde dojde k zdvoukolejnění, elektrizaci a modernizaci stanic. Součástí je například modernizace trati mezi Negrelliho viaduktem a Bubny.
Nové povrchové úseky: V některých částech, zejména směrem k letišti a Kladnu, budou postaveny nové nadzemní úseky, které trať efektivně napojí.
Podzemní úseky a letištní terminál:
Západní část (u Veleslavína a Ruzyně): Klíčová část trati povede pod zemí, aby se minimalizovaly dopady na hustě osídlené oblasti a zároveň bylo možné efektivně napojit letiště. Jedním z důležitých podzemních úseků bude ten v okolí stanice Veleslavín, kde se vlaky zanoří do tunelu.
Podzemní stanice přímo u terminálů: Vůbec nejzásadnější bude výstavba podzemní vlakové stanice přímo pod terminály letiště (pravděpodobně mezi Terminálem 1 a Terminálem 2). Cestující tak vystoupí z vlaku a budou se moci přímo, snadno a bez bariér dostat do odletových/příletových hal. To zásadně zlepší komfort oproti současnému autobusovému spojení.
Hlubinné tunely: V některých úsecích, zejména pod zástavbou, budou použity hlubinné tunely, které minimalizují rušení povrchu.
Celkově půjde o směsici klasické železniční stavby a náročného ražení tunelů, což z projektu činí jednu z nejkomplexnějších dopravních staveb v ČR.
Výhled do budoucna: Rychleji, komfortněji, ekologičtěji
Projekt železničního spojení na Letiště Václava Havla je součástí širšího plánu na rozvoj železniční infrastruktury v Praze a Středočeském kraji. Po dokončení nabídne rychlé a spolehlivé spojení, které zlepší dopravu pro miliony cestujících ročně. Kromě spojení s letištěm projekt přinese i modernizovanou trať do Kladna, což zlepší příměstskou dopravu v tomto regionu.
Ačkoliv je výstavba náročná a drahá, její přínosy pro Prahu jako evropskou metropoli a pro cestovní ruch jsou nedocenitelné. Praha se tak konečně dočká moderního železničního spojení s letištěm, které je standardem v západních metropolích.