ČD Cargo čelí krizi: Propustí dalších 700 lidí a sešrotuje tisíce vagonů kvůli propadu přepravy!
ČD Cargo, největší český nákladní železniční dopravce, se připravuje na další vlnu propouštění. Kvůli celoevropskému poklesu železniční nákladní dopravy propustí do konce roku dalších 700 zaměstnanců. Společnost se tak chystá na pokračující strukturální změny ekonomiky a snížení poptávky po tradičních komoditách. K tomu se navíc přidá i šrotování zhruba čtyř tisíc vagónů a lokomotiv.
Dramatický pokles přeprav si žádá drastické kroky
Vedení firmy a odboráři oznámili po včerejším jednání na svých webových stránkách, že ČD Cargo musí reagovat na nepříznivý vývoj trhu. Jen za první pololetí letošního roku klesly přepravní výkony na české železnici o 5,3 %, přičemž ČD Cargo hlásí pokles o 3,2 %.
Za tímto úbytkem přeprav stojí především strukturální změny evropské ekonomiky, zejména:
Odklon od uhlí: Dlouhodobý trend dekarbonizace a přechod na jiné zdroje energie.
Pokles hutního a chemického průmyslu: Zpomalení klíčových odvětví, která generují značný objem železniční přepravy.
Předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth k tomu uvedl: "Abychom si udrželi konkurenceschopnost a stabilizovali ČD Cargo i do budoucna, musíme pokračovat v dalších etapách již probíhající restrukturalizace. Ta je bohužel spojená se snižováním všech našich kapacit. Snižujeme počty nákladních vozů, lokomotiv a nevyhneme se ani dalšímu propouštění zaměstnanců."
Masivní propouštění a šrotování vozidel
ČD Cargo už od loňska snížilo počet zaměstnanců o zhruba tisícovku. Do konce roku se chystá propustit dalších 700 lidí. Včera firma s odboráři začala projednávat odchod 287 provozních zaměstnanců kvůli jejich aktuální nadbytečnosti. Do konce roku má mít společnost zhruba 4 600 lidí. V další vlně dojde k odchodu také technicko-hospodářských pracovníků.
"Bohužel na základě signálů z trhu a z jednání s našimi obchodními partnery musíme pro rok 2026 počítat s dalším poklesem objemů tradičních komodit. To si vyžádá další redukci vzniklých nadkapacit. Nyní již víme, že celkový objem přeprav nebude v roce 2026 vyšší než 45 milionů tun," dodal Tóth. Pro srovnání, ještě v roce 2023 firma přepravila téměř 60 milionů tun. ČD Cargo počítá s poklesem objemu přeprav postupně až ke 40 milionům tun ročně. Dochází také k velké redukci jednotlivých vozových zásilek.
Zeštíhlení se bude týkat i počtu kolejových vozidel. Firma počítá se šrotací dalších přibližně čtyř tisíc vagónů i lokomotiv, které jsou v současné situaci nadbytečné. Tento krok má snížit náklady na údržbu a parkování nepotřebného vozového parku a zefektivnit provoz.
Máte zájem se dozvědět více o tom, jak se proměňuje trh železniční nákladní dopravy v Evropě a jaké jsou další výzvy pro nákladní dopravce? Pište!