Chyba v režimu jízdy: Drážní inspekce odhalila příčinu proražení zarážedla CityElefantem v Milovicích
Za loňským proražením zarážedla jednotkou CityElefant na nádraží v Milovicích stojí chyba strojvedoucího. Vyplývá to z dnes zveřejněné závěrečné zprávy Drážní inspekce, která jako bezprostřední příčinu incidentu označila "nesprávně zvolený způsob jízdy". K mimořádné události došlo 9. června 2024 odpoledne, a ačkoliv nikdo nebyl zraněn, způsobila škody v řádu milionů korun.
Nesprávný režim jízdy a následky
Škoda na vozidle dosáhla 3,3 milionu korun, dalších sto tisíc korun byla škoda na zaparkovaném vozidle Hyundai i30, na které byla odmrštěna část nárazníku.
Z výpovědi strojvedoucího vyplynulo, že se mylně domníval, že vlak jede v režimu AVV (automatické vedení vlaku). K tomuto přesvědčení ho vedlo to, že při jízdě z Lysé nad Labem do Milovic používal k ovládání rychlosti tlačítka na klávesnici, kterou běžně používá právě v režimu AVV. Ve skutečnosti však obsluhoval tlačítka pro přímé zadání rychlosti (ARR).
Ve chvíli, kdy zjistil, že vlak automaticky nebrzdí, začal intenzivně brzdit, dokonce s použitím rychlobrzdy. Brzdění začalo při rychlosti 41 km/h. To však nezabránilo nárazu do zarážedla. Strojvedoucí stihl ještě ověřit, zda nebyl nikdo zraněn, poté se mu udělalo nevolno a musela ho odvézt záchranná služba.
Změna předpisů a funkčnost brzd
Tato nehoda odhalila zajímavé pozadí vnitřních předpisů Českých drah. V reakci na podobnou nehodu na Masarykově nádraží v roce 2015, kdy strojvedoucí prorazil zarážedlo s jednotkou 471, měly České dráhy zákaz vypínat funkci automatického vedení vlaku při cílovém brzdění. Později ale došlo ke změně předpisu a z příkazu se stalo pouze doporučení. Dopravce tento krok vysvětlil nutností zachování schopnosti strojvedoucích vést vlak ve všech možných a dostupných režimech dle jejich volby.
Vyšetřování dále odhalilo, že v době nehody nebyla u jednotky funkční magnetická brzda. Drážní inspekce však ve své zprávě uvedla, že by tato závada mimořádné události nezabránila. Inspekce nicméně vyjádřila podiv nad tím, že závada více než jedné magnetické brzdy není kritériem omezujícím provozuschopnost vozidla.
Tento incident opětovně podtrhuje význam precizního dodržování provozních postupů a neustálého vyhodnocování rizik v železniční dopravě.
Zajímalo by vás, jak se v České republice školí strojvedoucí a jaká opatření se přijímají pro minimalizaci lidského selhání? Pište!