Rychlotrať Brno – Přerov nabírá na obrátkách: SŽ má zelenou pro dalších 17 km a dva tunely u Vyškova!

28.07.2025

Správa železnic (SŽ) zaznamenala další klíčový posun v přípravě rychlejšího železničního spojení mezi Brnem a Přerovem. Necelý týden poté, co získala stavební povolení pro úsek z Kojetína do Přerova, obdržela nyní souhlasné stanovisko k plánům na novostavbu trati v úseku Vyškov – Nezamyslice. Tento téměř sedmnáct kilometrů dlouhý úsek povede z velké části v nové stopě a je klíčový pro budoucí rychlostní jízdu. 

Zdroj: SŽ
Zdroj: SŽ

Zelená od Ministerstva životního prostředí

Ministerstvo životního prostředí zveřejnilo souhlasné stanovisko se stavbou z pohledu vlivu na životní prostředí (EIA). Původně projekt získal souhlas už v roce 2010 pro úsek Blažovice – Vyškov – Nezamyslice. SŽ se však rozhodla pro změnu trasy, a proto bylo nutné ji v procesu EIA znovu posoudit. Oproti původnímu řešení se nová trať mezi Vyškovem a Ivanovicemi na Hané odkloní od stávající a povede ve zcela nové stopě.

Úřad stanovil celkem 44 podmínek pro fázi přípravy, stavby i provozu. K plánům přišlo 17 vyjádření, přičemž proti stavbě se postavila pouze obec Pustiměř. SŽ se k přepracování trasy rozhodla kvůli propadům rychlosti v původním návrhu a také kvůli blízkosti zástavby. Nové vedení trati má nově umožnit vlakům jízdu rychlostí 200 km/h v celém úseku. Vzniknou kvůli tomu mimo jiné dva nové tunely: Pustiměřský (500 m) a Dřevnovický (380 m).

Klíčový úsek a celková vize

Úsek Vyškov – Nezamyslice je jedním z pěti, na které je celá rychlá trať Brno – Přerov rozdělena. Hlavní změnou oproti původním plánům je zahrnutí prvních tří staveb ve směru z Brna do PPP projektu, což však zahájení stavby posunulo zhruba o rok.

Trať, která spojuje druhé a třetí největší město republiky – tedy Brno a Ostravu – je dnes mezi Brnem a Přerovem jednokolejná a jezdí se po ní nejvýše stokilometrovou rychlostí. Cesta z Brna do 88 kilometrů vzdáleného Přerova tak trvá hodinu a čtvrt. Kapacita trati je navíc zcela vyčerpaná; od roku 2006 už kvůli tomu dokonce nejezdí ani osobní vlaky z Brna do Vyškova, které nahrazují autobusy. Modernizace má tento stav zásadně změnit.

Zajímá vás, jaký je celkový harmonogram výstavby všech pěti úseků trati Brno – Přerov a kdy se očekává plné zprovoznění tohoto klíčového spojení? Pište!