Deset let od tragédie ve Studénce: Pendolino rozstříháno za hodinu, dnes konečně budují podjezd za 600 milionů!
Přesně před deseti lety, 22. července 2015 v 7:43 ráno, se u Studénky odehrála jedna z nejtragičtějších železničních nehod v historii České republiky. Vlak SC 512 Pendolino jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní se na přejezdu P-6501 střetl s polským kamionem vezoucím plechy. Zahynuli tři lidé, dalších 25 se zranilo. Dnes, o deset let později, se na "začarovaném" přejezdu konečně buduje tolik potřebný podjezd.
Osudný střet a bezprecedentní vyprošťování
Podle pozdějšího vyšetřování vjel kamion na koleje navzdory aktivované výstražné signalizaci. Padesátiletý polský řidič Slawomir Sondaj zůstal uvnitř, když závory spadly. K přejezdu se mezitím řítilo Pendolino rychlostí 160 km/h. Strojvedoucí vlaku stihl aktivovat rychlobrzdu a soupravu zbrzdil asi o 18 km/h, čímž pravděpodobně zachránil několik životů. Srážka byla přesto devastační, vlak zastavil až po 500 metrech. Viníkem nehody byl uznán polský řidič kamionu, který v roce 2016 dostal trest odnětí svobody na 8,5 roku.
Hodina hrůzy pro hasiče: Premiéra s Pendolinem
Pro zasahující hasiče, kteří dorazili do deseti minut od ohlášení události v 7:45, byla situace naprosto nová. "První vyprošťujeme strojvedoucího, ty dva civily budeme tak hodinu sekat ven. Na zemi leží jeden – pravděpodobně ex," zaznělo z kamery jednoho z hasičů po prvotním průzkumu.
Jednotka z Bílovce se jako první pustila do záchranných prací. Nejvíce poškozená část vlaku zůstala stát mimo nástupiště, ale "namotaný" návěs kamionu posloužil hasičům jako plošina pro vyprošťovací práce. Zranění byla široká škála – od odřenin, zhmožděnin, řezných ran až po těžká polytraumata.
Hasiči přiznali, že s konstrukcí Pendolina se setkali poprvé a jejich běžné nástroje nestačily. "Vůči zraněným musíme být určitým způsobem odosobněni, komunikace je na druhou stranu důležitá, lidé potřebují vědět, co s nimi budeme dělat, a že víme, jak to máme dělat. Musíme v nich vzbudit jistotu, že jim dokážeme a umíme pomoct," uvedl velitel zasahujících jednotek Jakub Kozák.
Moravskoslezští hasiči sice po nehodě tramvají ve Vřesině v roce 2008 nakoupili "prostříhávací nůžky", ale na tuhých a tlustých stěnách Pendolina nefungovaly. Do akce musela jít i rozbrušovací pila. Hasiči museli taktiku měnit za pochodu. "Nebudu vám teď lhát. To, co teď děláme vevnitř, je pro nás neúspěšné. Jdeme do komplikovaného vyprošťování tady touto cestou. Počítejte, že bude trvat dvacet minut, než to tady celé rozstříháme," říkal jeden z hasičů zraněné osobě.
Vyprošťování komplikovalo i horko ve vlaku a ostré trosky. Hasiči nakonec postupovali tak, že pomocí řetězů a hydraulického rozpínáku odtrhávali sedadla, vyhazovali je ven a uvolňovali tak namačkanou konstrukci. Poslední osoba byla z vlaku vyproštěna 1 hodinu a 8 minut po začátku vyprošťování. Dnes již generální ředitel Hasičského záchranného sboru ČR prohlásil, že možnost cvičit na "moderních" vozech je pro hasiče nezbytná.
Nový podjezd: Konec "začarovaného" přejezdu v roce 2027
Přejezd P-6501 ve Studénce označil současný ministr dopravy Martin Kupka jako "začarovaný". Kamera zde ročně zaznamená více než dvě stovky dopravních přestupků, z nichž mnohé jsou potenciálně velmi nebezpečné.
Po letech komplikací s výkupy pozemků byla stavba podjezdu slavnostně zahájena letos v březnu. Aktuálně se pracuje na obslužné komunikaci, na samotný přejezd se stavbaři podle Správy železnic vrhnou v příštím roce.
Investice si vyžádá téměř 600 milionů korun. Podjezd bude dlouhý 26,5 metru a široký 12,3 metru, rozdělený na jízdní pruh pro auta, pruh pro cyklisty a chodník pro pěší. Stejné členění budou mít i nájezdové rampy. Provoz vlaků zůstane po celou dobu výstavby zachován s omezením jízdy po některých kolejích. Kompletně hotovo má být na jaře roku 2027.
Správa železnic se u zahájení stavby podjezdu pochlubila výraznými investicemi do bezpečnosti na přejezdech. Jen v letošním roce posílí bezpečnost na dalších 128 z nich, s investicí 1,6 miliardy korun. Na české železniční síti je podle ředitele SŽ, Jiřího Svobody, aktuálně 7 533 přejezdů, což je v evropském srovnání bohužel na špici.
Máte zájem se dozvědět více o celkové problematice bezpečnosti železničních přejezdů v Česku? Pokud ano, pište v komentářích!