Éra "Hydr" končí: Královéhradecký kraj se loučí s vozy 854 a vítá moderní "Lišky" RegioFox!

26.07.2025

Motorové vozy řady 854 a řídící vozy řady 954, láskyplně přezdívané "Hydry", se do konce letošního jízdního řádu definitivně rozloučí s provozem v Královéhradeckém kraji. Důvodem je jejich výměna za zcela nové jednotky 847 RegioFox od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Tato masivní modernizace přinese cestujícím v regionu výrazně vyšší komfort a spolehlivost. 

Zdroj: ČD
Zdroj: ČD

Královéhradecký kraj lídrem v modernizaci

České dráhy potvrdily, že pro provoz v Královéhradeckém kraji převzaly další jednotku RegioFox a do konce roku jich bude dodáno dalších devět. To umožní kompletní vyřazení "Hydr" z pravidelného provozu v regionu. "Aktuálně jsou v oběhu 4 soupravy s vozy 854, souvisí to především s výlukou v úseku Týniště nad Orlicí – Doudleby nad Orlicí. Po dodání RegioFoxů se s hydrami v Královéhradeckém kraji nepočítá, respektive nebudou turnusovány," uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský.

Královéhradecký kraj se stane regionem s jedním z nejvyšších počtů jednotek RegioFox. Aktuálně jich zde jezdí 17, a do konce roku jich bude celkem 26. "Posledních sedm RegioFoxů by nám pak měl výrobce dodat v průběhu příštího roku. Poté bude téměř 75 % všech výkonů v regionální dopravě v kraji zajišťováno novými vlaky – RegioFoxy a RegioPantery," řekl generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec.

Více komfortu a přímých spojení

Nové jednotky RegioFox budou nasazeny na spěšných a osobních vlacích linky V2 Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad. Tyto vlaky navíc zajistí částí soupravy přímé spojení krajského města s Rychnovem nad Kněžnou a Solnicí, aniž by cestující museli přestupovat v Častolovicích. Dopravce zde použije model dvou spojených souprav v úseku Hradec Králové – Častolovice, podobně jako je tomu u spěšných vlaků z Hradce Králové do Trutnova a Svobody nad Úpou a do Náchoda a Broumova.

S nástupem RegioFoxů zmizí z pravidelného provozu i některé jednotky 814 Regionova, které aktuálně jezdí do Častolovic. Tyto starší soupravy se přesunou do role provozních záloh.

Konec jedné éry v celé zemi

České dráhy mají celkem 36 motorových vozů řady 854 a 854.2. Aktuálně jich je v turnusu nasazeno už jen 17, zbytek slouží jako zálohy. Po Královéhradeckém kraji se "Hydry" začnou příští rok stahovat i ze Středočeského kraje. U řady 854 už dopravce neplánuje žádné velké opravy.

Motorové vozy řady 854 vznikly modernizací vozů 852 a 853 (dříve M296.1 a M296.2), které se vyráběly na přelomu 60. a 70. let. Modernizace, která jim vdechla nový život na dalších desítky let, proběhla ve druhé polovině 90. let ve společnosti Pars nova. Nyní je však jejich čas u Českých drah definitivně u konce.

Zajímá vás, jaké další regiony v České republice plánují výraznou modernizaci svého regionálního vozového parku? Pište!