Éra "Plecháčů" u Českých drah se chýlí ke konci: Posledních sedm kusů v provozu!
Jedna z ikonických lokomotiv českých železnic, řada 242, známá pod přezdívkou "Plecháč", se blíží ke svému definitivnímu útlumu v osobní dopravě Českých drah. Z původních několika desítek strojů zůstalo v provozu už jen posledních sedm kusů. Potvrdil to mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.


Proč "Plecháči" končí?
"Řada 242 je u Českých drah útlumová a s rozšiřováním provozu ETCS bude dále docházet ke snižování potřeby," uvedl Šťáhlavský. Lokomotivy v osobní dopravě míří mimo službu také díky akvizicím nových lokomotiv Vectron. Na konci roku má totiž začít dodávka 50 kusů moderních Vectronů pro rychlost 230 km/h, které postupně nahradí starší stroje.
Kde je ještě potkáte?
Přestože jich je jen hrstka, některé "Plecháče" stále ještě plní důležité úkoly:
Pravidelný provoz: Pouze trojice "Plecháčů" má pravidelné využití. Jeden z nich je nasazen na oběhu vlaků Rožmberk a Bezdrev (vlaky 658, 665, 666 a 657), kdy denně ujede zhruba 550 kilometrů.
Sezónní provoz: Druhý "Plecháč" zajišťuje sezónní víkendový provoz na spěšném vlaku Sp 1967/1967 Cyklo Ohře.
Topírenská lokomotiva: Třetí slouží jako takzvaná topírenská lokomotiva v Chebu, kde zajišťuje napájení vozových souprav elektrickou energií.
Záloha: Ostatní lokomotivy slouží jako záloha a mohou se objevit v některém oběhu jiných řad jako náhrada, zejména na vlacích Rožmberk nebo Bezdrev v celém elektrizovaném úseku od Plzně po Vysočinu.
"Plecháči" zůstanou na kolejích u ČD Cargo
Ačkoliv České dráhy postupně "Plecháče" vyřazují, z českých tratí úplně nezmizí. Už více než 30 jich převzala od mateřské firmy společnost ČD Cargo. Nákladní dopravce tyto lokomotivy po převzetí posílá na revizní opravy různého stupně (R1-R3) dle potřeby. Některé z nich dokonce opatřilo barevnými schématy z minulosti, čímž jim vdechlo nový život. ČD Cargo také letos na jaře uzavřelo smlouvu na vybavení 30 "Plecháčů" systémem ETCS, což jim umožní dlouhodobý provoz na modernizovaných tratích.
Informace z Českých Budějovic, kde jsou lokomotivy soustředěny, naznačovaly, že ČD uvažují o jejich zpětném pronájmu. Mluvčí Šťáhlavský to ale popřel. "Aktuálně o žádných zápůjčkách od ČD Cargo ani o jiné renesanci této řady není řeč. Nicméně jízdní řád je v současné chvíli stále v přípravě a finální podoba oběhů bývá známá až po finálním dokončení konstrukce JŘ," dodal mluvčí.
"Plecháče" vyráběla plzeňská Škoda v letech 1975 až 1981, a po desítky let tvořily neodmyslitelnou součást českých železnic.
Zajímá vás, jaký význam má vybavení lokomotiv systémem ETCS pro jejich budoucí provoz na české železniční síti? Pište!