ETCS Regional rozšiřuje působnost: Další trať mezi Chornicemi a Třebovicemi dostane moderní zabezpečení, zakázka jde opět k AŽD Praha

29.07.2025

Správa železnic (SŽ) pokračuje v implementaci zabezpečovacího systému ETCS Regional na regionálních tratích. Dalším úsekem, kde bude tento systém instalován, je trať mezi Chornicemi a Třebovicemi v Čechách. Zakázku získalo sdružení firem Starmon a Signal Projekt, které kapitálově spadají pod společnost AŽD Praha. To znamená, že všechny dosud uzavřené smlouvy na dodávku traťové části ETCS Regional putovaly k firmám z okruhu AŽD Praha, což vyvolává otázky ohledně absence konkurence v těchto tendrech.

Zdroj: Wikipedia
Zdroj: Wikipedia

Jediný dodavatel a vyšší cena

Sdružení Starmon a Signal Projekt si v tomto případě řeklo o více, než Správa železnic původně odhadovala. SŽ kalkulovala s cenou 168 milionů korun, avšak smlouva je uzavřena na 184 milionů korun, jak ukazují data z registru smluv. Jde o stejné firmy, které Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) opakovaně pokutoval za kartelové jednání.

ETCS Regional: Zjednodušená bezpečnost pro regiony

ETCS Regional je zjednodušená a levnější varianta standardního evropského zabezpečovače ETCS, který se využívá na hlavních tratích. Systém je založen na aplikační úrovni 1 (ETCS L1), což znamená, že pracuje s přepínatelnými a nepřepínatelnými balízami a nevyužívá rádiový přenos GSM-R. Místo toho se spoléhá na proměnná návěstidla na trati.

"Důležité je, že i zařízení v první aplikační úrovni spolupracuje se standardními mobilními jednotkami ETCS ve vozidlech. Vozidla vybavená ETCS tak nepotřebují žádná další zařízení nad rámec těch, kterými jsou vybavena, a mohou jet jak na koridorech, tak i na vedlejších tratích," popsal už dříve mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. To zajišťuje interoperabilitu a zjednodušuje provoz.

Rozšíření na tratě s minimálním provozem

Navzdory investici do nového zabezpečovače má trať Chornice – Třebovice v Čechách aktuálně minimální provoz. V celém úseku jezdí pouze čtyři páry vlaků, a to jen o víkendech.

SŽ plánuje další kroky v zavádění ETCS Regional:

  • Ještě letos by se měl spustit zabezpečovač na trati z Chocně do Litomyšle.

  • V letošním roce se plánuje vypsat soutěž na implementaci ETCS Regional na trať Teplice nad Metují – Trutnov střed.

  • Zároveň probíhá výběrové řízení na projektanta a zhotovitele (režim project+build) implementace ETCS Regional mezi Ejpovicemi a Radnicemi.

Zajímalo by vás, jaký je celkový plán Správy železnic pro pokrytí regionálních tratí systémem ETCS Regional v České republice? Pište!