Finiš na Masaryčce i v Bubnech: Praha otevírá klíčové železniční stavby!

18.07.2025

Pražská železnice se připravuje na velký okamžik! Po intenzivních stavebních pracích se blíží otevření dvou klíčových úseků v metropoli. Zatímco Masarykovo nádraží čeká v posledním červencovém týdnu na krátkou, ale nezbytnou výluku, už v sobotu 2. srpna se otevře nové nádraží Praha-Bubny a v pondělí 4. srpna i část nového dvoukolejného úseku trati na Kladno.

Nová éra pro Bubny a Výstaviště

Už za necelé dva týdny se v Praze 7 rozjede doprava na zcela novém nádraží. První vlaky linky S4 do Kralup nad Vltavou zastaví na nádraží Praha-Bubny v sobotu 2. srpna. Toto moderní nádraží je navrženo jako důležitý dopravní uzel v Holešovicích, který v budoucnu propojí železnici s tramvajemi a plánovanou trasou metra D.

O dva dny později, v pondělí 4. srpna, se k provozu přidá i nový dvoukolejný úsek trati do Kladna, který prozatím končí po několika stech metrech estakády v nově vybudované zastávce Výstaviště. Odtud budou vlaky pokračovat po původní jednokolejné trati až na nádraží Praha-Dejvice, kde vlaky od Kladna kvůli stavební výluce dosud končily.

Masarykovo nádraží se vrací do plného provozu

Poslední červencový týden (od 28. července do 1. srpna) bude patřit finálnímu napojování zabezpečovacího zařízení, kvůli kterému bude Masarykovo nádraží kompletně uzavřeno. S otevřením nádraží Bubny se však hned první srpnový víkend vlaky z Masarykova nádraží opět rozjedou i přes ikonický Negrelliho viadukt, čímž se vrátí k normálnímu provozu po rozsáhlé rekonstrukci.

Finišovací práce a nárůst nákladů

Na samotném nádraží Bubny je před slavnostním otevřením (které proběhne už 1. srpna) patrná značná nervozita, jelikož se dokončují poslední úpravy. Dělníci pilně pokládají dlažbu na nástupištích, osazují přístřešky pro cestující a instalují výtahové šachty, eskalátory a skleněné zábradlí. V budoucích vestibulech se montují podhledy a připravují se také prostory pro obchodní jednotky.

"Vlaky sem zatím budou z Masarykova nádraží jezdit z původní sudé skupiny nástupišť, do konce roku bude dokončena i nová lichá skupina," upřesnil ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Na obou estakádách, které jsou součástí nového úseku, proběhly na začátku měsíce dynamické zatěžovací zkoušky, při nichž se pečlivě měřil průhyb a napětí ve výztužích, což potvrzuje vysokou úroveň bezpečnosti konstrukce.

Modernizace úseku, spojená s jeho kompletní přestavbou a zdvoukolejněním, začala před více než dvěma lety. Původně měla stavba vyjít na 4,679 miliardy korun, ovšem náklady vzrostly o téměř miliardu na konečných 5,644 miliardy korun. Samotná nádražní budova Praha-Bubny má úctyhodné rozměry 250 x 50 metrů. Její unikátní prvek tvoří titanová běloba přidaná do některých betonových prvků, aby nádraží doslova "svítilo" do dálky.

Otevření těchto nových úseků je klíčové pro budoucí zlepšení železniční dopravy v Praze a Středočeském kraji, zejména pak pro budoucí napojení letiště Václava Havla.