Kladno se modernizuje: Nový terminál na místě zbouraného nádraží, otevření haly a P+R už příští rok!
Kladno se připravuje na zásadní proměnu své železniční dopravy. Na menším nádraží Kladno-Ostrovec už slouží nový podchod a dokončovací práce jsou v plném proudu. Klíčová fáze ale teprve začíná na větším nádraží Kladno (hlavní stanice), kde už v září odstartuje výstavba nového terminálu, jenž nahradí loni zbouranou nádražní budovu.
Nová odbavovací hala a parkoviště P+R už příští rok
Cestující se mohou těšit na výrazné zlepšení komfortu a dostupnosti. Nová odbavovací hala a parkoviště P+R s kapacitou kolem 250 míst by měly začít sloužit už příští rok. Jak v pátek informovali ministr dopravy Martin Kupka a ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, práce v Kladně mají být kompletně dokončeny v roce 2028 a celkové náklady dosáhnou přibližně 5,6 miliardy korun.
"Nová odbavovací hala bude přímo propojená s podchodem," uvedl pro ČTK ministr Kupka. Původní historická budova totiž takové bezbariérové propojení, zajištěné výtahy, neumožňovala.
Kontroverze kolem demolice a lukrativní pozemky
Zbourání původní historické budovy nádraží vyvolalo až do loňského roku vášnivý spor. Původní projekt totiž počítal s její rekonstrukcí. Nakonec se však podle Správy železnic (SŽ) a města ukázalo, že budova byla v horším stavu, než se původně tušilo, a šla rychle k zemi. Nový terminál vznikne o několik desítek metrů dál, u ústí podchodu pod nástupišti. Kladenská média v minulosti upozorňovala na možné machinace s pozemky v této budoucí lukrativní lokalitě.
Rozsáhlá modernizace trati a další projekty
SŽ spustila komplexní modernizaci v Kladně v roce 2022. V úseku Kladno – Kladno-Ostrovec již vznikla nově dvoukolejná trať, která bude elektrifikovaná.
Další klíčové stavební práce v Kladně zahrnují:
Vybudování podjezdu v kladenské Wolkerově ulici, který nahradí problematický přejezd, kde se pravidelně tvořily kolony vozidel.
Pokračuje také stavba podchodu pod tratí u kladenského sportoviště Sletiště.
Hotová je zastávka v kladenské části Ostrovec, kde zbývají už jen dokončovací práce.
V nové podobě je i velká část stanice Kladno – město.
Kladno-Praha: Zkracování cest a nové úseky
Vlaky z Kladna začnou brzy jezdit až na pražské Masarykovo nádraží. K tomu přispěje i zprovoznění modernizované trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm, které Správa železnic plánuje na 1. srpna (za pouhých 11 dní od dnešního data).
Pokračuje i příprava dalších úseků důležitého spojení Kladna s Prahou. Stavba dvoukolejné části mezi Ruzyní a Kladnem by podle ministra Kupky měla začít ještě letos, což dále zrychlí a zefektivní dojíždění mezi Kladnem a metropolí.