Masarykovo nádraží čeká týdenní výluka: Vlaky nepojedou, aktivuje se nové zabezpečovací zařízení!
Pražské Masarykovo nádraží se od soboty ponoří do týdenní výluky, během níž nebudou jezdit vlaky. Důvodem je instalace a aktivace nového provizorního elektronického zabezpečovacího zařízení, které je klíčovou součástí rozsáhlé modernizace stanice. Tato opatření potrvají do pátku 1. srpna večer.

Co se bude dít během výluky?
Během této kritické fáze dojde k rozsáhlým technickým pracím:
Aktivace nového zabezpečovacího zařízení: Bude řídit železniční provoz na nádraží.
Přepojení a testování prvků: Zahrnuje přibližně 60 návěstidel, 60 výhybek a 90 počítačů náprav, které zajišťují kontrolu volnosti kolejí. Každý prvek musí být fyzicky napojen, důkladně otestován a ověřena jeho správná funkce.
Aktualizace softwaru: Proběhne na klíčových železničních stanicích v Praze – konkrétně na hlavním nádraží, v Libni a v Bubnech. Jde o citlivý zásah vyžadující kompletní přerušení provozu pro bezpečné přepnutí systémů a kontrolu propojení s centrálním ovládáním.
Dopady na cestující a budoucí změny
Během výluky budou regionální spoje končit na jiných pražských nádražích, zejména na hlavním nádraží. Omezení se týká mimo jiné příměstských vlaků mezi Prahou a Kolínem.
Od 1. srpna večer se provoz na Masarykově nádraží opět rozjede a vlaky opět vyjedou na Negrelliho viadukt a nově zprovozněné nádraží Praha-Bubny.
Pokračující modernizace a nové koleje
Součástí výluky je i dokončení prací na navazujících tratích pod Vítkovem a pod Krejcárkem, kde probíhala celková výměna železniční infrastruktury (sanace svršku, spodku i trolejového vedení). Zároveň se u ústí Negrelliho viaduktu buduje zázemí pro vlakové soupravy, tzv. sanitární koleje.
Všechny zmíněné práce jsou součástí loni zahájené kompletní rekonstrukce Masarykova nádraží. Na samotném nádraží pokračuje výstavba nástupišť (tzv. lichá skupina) a betonáž stropní desky obří platformy, která překlene kolejiště od ulice Na Florenci až do Hybernské.
"Samotné otevření nových nástupišť u kolejí č. 8 a č. 9 plánujeme v zimě," uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová. Dokončení modernizace stanice za téměř čtyři miliardy korun je naplánované na srpen 2027.
Slavnostní otevření Bubnů a nové trati do Kladna
Na pátek 1. srpna je naplánováno slavnostní otevření nového nádraží v Bubnech, stanice Výstaviště i dvou rozsáhlých estakád. V sobotu 2. srpna v Bubnech zastaví první vlaky linky S4 do Kralup nad Vltavou. V pondělí 4. srpna pak vyjedou vlaky i na nový dvoukolejný úsek trati do Kladna, který však zatím končí už po pár set metrech estakády v nové zastávce Výstaviště. Poté vlaky budou pokračovat po původní jednokolejné trati na nádraží Praha-Dejvice, kde vlaky od Kladna kvůli stavební výluce dosud končily.
Zajímá vás, jaký dopad budou mít tyto práce na budoucí provoz vlaků z a na Masarykovo nádraží? Pište!