Miliardová zakázka Správy železnic: 15 supermoderních vozidel pro trakční vedení nahradí letitá „béčka“!
Správa železnic (SŽ) tento týden vypsala jednu ze svých největších zakázek na nákup nových speciálních vozidel pro kontrolu a údržbu trakčního vedení. I když v soutěži nebyla uvedena odhadovaná cena, očekává se, že vítězná firma získá kontrakt v hodnotě přes miliardu korun za dodávku 15 těchto vozidel. SŽ navíc do roku 2040 plánuje pořídit až 50 těchto strojů, což signalizuje masivní modernizaci vozového parku pro údržbu.

Nová generace pro efektivní údržbu
Před vypsáním soutěže proběhly předběžné tržní konzultace, kterých se zúčastnily renomované společnosti jako Plasser & Theurer, TESMEC, WINDHOFF Bahn- und Anlagentechnik a ZPS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Předpokládaná cena za jedno vozidlo se pohybuje kolem 100 milionů korun.
Nová vozidla budou schopna jízdy rychlostí až 100 km/h a budou vybavena moderním zabezpečovačem ETCS. Všech 15 vozidel má být dodáno do pěti let od podpisu smlouvy.
Konec nejstarších MVTV a přechod na ETCS
Správa železnic v současné době provozuje celkem 85 speciálních vozidel pro údržbu a kontrolu trakčního vedení. "Po dodání nových vozidel pro údržbu a kontrolu trakčního vedení budou postupně vyřazena nejstarší vozidla MVTV 2 bez ETCS," potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Největší část současné flotily tvoří řady MVTV 2, MVTV 2.1, MVTV 2.2 a MVTV 2.3, které byly vyrobeny začátkem 80. let (konkrétně řada MVTV 2 v letech 1983 a 1992). Řady MVTV 2.1, MVTV 2.2 a MVTV 2.3 prošly před zhruba 10 lety modernizací. Novější část vozového parku pak tvoří 9 vozidel řady MTW 100 a MTW 100.1 z let 2017 a 2023–2024.
Všechna vozidla řad MTW 100, MTW 100.1, MVTV 2.2 a MVTV 2.3 jsou již vybavena mobilní částí vlakového zabezpečovače ETCS. "U vozidel řady MVTV 2 je ETCS vybavena část vozidel, u jednoho se zástavba momentálně provádí a u osmi bude následovat, dohromady tedy bude mobilní částí vlakového zabezpečovače ETCS vybaveno 42 vozidel této řady z celkových 57," upřesnil Gavenda.
Tato investice je klíčová pro udržení vysoké úrovně bezpečnosti a spolehlivosti železniční infrastruktury v České republice a představuje další krok k plnému zavedení moderních zabezpečovacích systémů.
Zajímá vás, jaký dopad bude mít tato modernizace vozového parku na rychlost a efektivitu údržby trakčního vedení na české železnici? Pište!