Miliardová zakázka Správy železnic: 15 supermoderních vozidel pro trakční vedení nahradí letitá „béčka“!

01.08.2025

Správa železnic (SŽ) tento týden vypsala jednu ze svých největších zakázek na nákup nových speciálních vozidel pro kontrolu a údržbu trakčního vedení. I když v soutěži nebyla uvedena odhadovaná cena, očekává se, že vítězná firma získá kontrakt v hodnotě přes miliardu korun za dodávku 15 těchto vozidel. SŽ navíc do roku 2040 plánuje pořídit až 50 těchto strojů, což signalizuje masivní modernizaci vozového parku pro údržbu. 

Zdroj: - neznámý -
Zdroj: - neznámý -

Nová generace pro efektivní údržbu

Před vypsáním soutěže proběhly předběžné tržní konzultace, kterých se zúčastnily renomované společnosti jako Plasser & Theurer, TESMEC, WINDHOFF Bahn- und Anlagentechnik a ZPS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Předpokládaná cena za jedno vozidlo se pohybuje kolem 100 milionů korun.

Nová vozidla budou schopna jízdy rychlostí až 100 km/h a budou vybavena moderním zabezpečovačem ETCS. Všech 15 vozidel má být dodáno do pěti let od podpisu smlouvy.

Konec nejstarších MVTV a přechod na ETCS

Správa železnic v současné době provozuje celkem 85 speciálních vozidel pro údržbu a kontrolu trakčního vedení. "Po dodání nových vozidel pro údržbu a kontrolu trakčního vedení budou postupně vyřazena nejstarší vozidla MVTV 2 bez ETCS," potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Největší část současné flotily tvoří řady MVTV 2, MVTV 2.1, MVTV 2.2 a MVTV 2.3, které byly vyrobeny začátkem 80. let (konkrétně řada MVTV 2 v letech 1983 a 1992). Řady MVTV 2.1, MVTV 2.2 a MVTV 2.3 prošly před zhruba 10 lety modernizací. Novější část vozového parku pak tvoří 9 vozidel řady MTW 100 a MTW 100.1 z let 2017 a 2023–2024.

Všechna vozidla řad MTW 100, MTW 100.1, MVTV 2.2 a MVTV 2.3 jsou již vybavena mobilní částí vlakového zabezpečovače ETCS. "U vozidel řady MVTV 2 je ETCS vybavena část vozidel, u jednoho se zástavba momentálně provádí a u osmi bude následovat, dohromady tedy bude mobilní částí vlakového zabezpečovače ETCS vybaveno 42 vozidel této řady z celkových 57," upřesnil Gavenda.

Tato investice je klíčová pro udržení vysoké úrovně bezpečnosti a spolehlivosti železniční infrastruktury v České republice a představuje další krok k plnému zavedení moderních zabezpečovacích systémů.

Zajímá vás, jaký dopad bude mít tato modernizace vozového parku na rychlost a efektivitu údržby trakčního vedení na české železnici? Pište!