Nekonečné čekání na nové budějovické depo: Miliardový tendr zrušen

10.07.2025

Jihočeští železničáři a fanoušci dráhy si musí na moderní zázemí v Českých Budějovicích ještě počkat. Dlouho očekávaný tendr na stavbu nového depa pro údržbu vlaků v Českých Budějovicích, který měl vyřešit nevyhovující stav stávajících objektů, byl Českými drahami zrušen. A to i přesto, že na stole ležela miliardová nabídka od jediného uchazeče.

Dlouhá historie a zrušený tendr

Potřeba nového depa v Českých Budějovicích je evidentní. Současné prostory v ulici U Nového nádraží, včetně původní historické rotundy z roku 1872, jsou dávno za zenitem a neumožňují efektivní údržbu moderních vlakových souprav. České dráhy proto vypsaly veřejnou zakázku na výstavbu zcela nového komplexu, který měl zahrnovat haly pro údržbu, myčku vlaků, lakovnu, administrativní budovy a moderní technologické zázemí.

Tendr byl vypsán loni v srpnu a počítalo se s investicí v řádu 2,4 miliardy korun bez DPH. Do soutěže se přihlásilo konsorcium společností OHLA ŽS, Metrostav DIZ a Elektrizace železnic Praha s nabídkou ve výši 2,477 miliardy korun. Přestože se nabídka pohybovala jen těsně nad předpokládanou hodnotou, České dráhy se rozhodly tendr zrušit.

Oficiálním důvodem zrušení je absence soutěže – tedy pouze jeden uchazeč. I když zákon umožňuje zakázku zadat i s jedním uchazečem, pokud nabídka nepřekročí finanční limit, České dráhy se zřejmě obávají pozdějších komplikací nebo nechtějí riskovat, že by takto významná zakázka proběhla bez skutečné konkurenční soutěže. Panují obavy, že jediný uchazeč by mohl v průběhu projektu uplatňovat dodatečné požadavky, které by navyšovaly cenu.

Co bude dál s budějovickým depem?

Zrušení tendru znamená, že se celý projekt zdrží minimálně o další měsíce, ne-li roky. České dráhy nyní musí provést revizi původního zadání, případně ho upravit, a vypsat novou veřejnou zakázku. To s sebou ponese další administrativní zátěž a časové prodlení.

Pro Jihočeský kraj a jeho železniční dopravu je to nepříjemná zpráva. Moderní depo je klíčové pro efektivní provoz a údržbu vlakových souprav, zejména s ohledem na příchod nových vozidel a zvyšující se nároky na kvalitu služeb. Stávající situace prodlužuje čekání na zlepšení podmínek pro personál i techniku.

Doufejme, že se České dráhy poučí z této situace a nový tendr bude vypsán co nejdříve, aby se stavba budějovického depa konečně pohnula z místa a lokomotivy i "vlakvedoucí" se dočkali moderního zázemí, které si zaslouží.