Nová éra spojení: Německé rychlovlaky ICE míří do Varšavy, testování v Polsku je v plném proudu!

12.07.2025

Východní expanze německých rychlovlaků se stává realitou! Cestující se brzy dočkají přímého a komfortního spojení mezi Německem a Polskem. Společnost Deutsche Bahn (DB) intenzivně pracuje na zavedení svých legendárních vlaků ICE (Intercity-Express) na trase do Varšavy, a testovací jízdy na polském území už probíhají v plném proudu. Tento krok představuje významný milník v rozvoji mezinárodní železniční dopravy ve střední Evropě a slibuje výrazné zkrácení cestovních časů a zvýšení komfortu.

Proč právě Varšava a ICE?

Propojení německé a polské metropole rychlovlaky ICE je logickým krokem v rámci posilování evropské železniční sítě. Varšava je dynamicky se rozvíjející centrum a důležitý ekonomický i kulturní partner. Zavedení ICE na tuto trasu přinese:

  • Zkrácení cestovní doby: Současné spojení mezi Berlínem a Varšavou zajišťují především vlaky EuroCity (EC), které sice nabízejí přímé spojení, ale nejsou tak rychlé jako ICE. S nasazením rychlovlaků a budoucí modernizací polských tratí se očekává výrazné zkrácení doby jízdy.

  • Zvýšení komfortu: Vlaky ICE jsou proslulé svým vysokým standardem pohodlí. Nabízejí prostorné interiéry, klimatizaci, Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky a palubní gastronomické služby. To vše přispěje k mnohem příjemnějšímu cestování.

  • Posílení ekologické dopravy: Přesun cestujících z automobilové a letecké dopravy na železnici je klíčový pro snižování emisí a splnění ekologických cílů Evropské unie.

Testování v Polsku: Klíčová fáze před zahájením provozu

Nasazení rychlovlaků ICE v mezinárodním provozu vyžaduje důkladné testování a získání potřebných schválení v každé zemi, kudy vlak projíždí. Právě proto jsou v těchto dnech a týdnech německé rychlovlaky vidět na polských kolejích, kde probíhají intenzivní zkušební jízdy. Tyto testy zahrnují ověřování kompatibility s polskou infrastrukturou, zabezpečovacími systémy a elektrickou sítí.

Zejména se jedná o testování nových ICE L (dříve známé jako ECx), které jsou vyráběny španělskou společností Talgo. Tyto nízkopodlažní vlaky, schopné dosáhnout rychlosti až 230 km/h, už prošly dynamickými testy na testovací trati Żmigród v Polsku při rychlosti 160 km/h, a následně i v Německu při vyšších rychlostech. Jsou navrženy jako vícesystémové, což jim umožní provoz v různých evropských zemích s odlišnými systémy napájení.

Testování je nezbytné pro získání veškerých potřebných certifikací a povolení, které zajistí bezpečný a spolehlivý provoz ICE na polských tratích.

Kdy se dočkáme prvních spojů?

Ačkoliv přesné datum zahájení pravidelného provozu ICE vlaků do Varšavy zatím nebylo oficiálně oznámeno, fakt, že DB již testuje své soupravy v Polsku, naznačuje, že zavedení nových spojů je na dohled. Předpokládá se, že nové mezinárodní služby s ICE L by mohly začít jezdit nejdříve v polovině roku 2026.

Tato nová linka představuje významný krok směrem k integrovanější a efektivnější evropské železniční síti. Cestující z Německa i Polska se tak brzy mohou těšit na komfortnější a rychlejší cestování mezi oběma metropolemi.