Nový život pro „banány“: Trh projevil zájem o modernizaci legendárních lokomotiv!

15.07.2025

Česká železnice možná zažije návrat jedné ze svých ikon! Průzkum trhu, který si nechaly vypracovat České dráhy (ČD), přinesl překvapivý výsledek: několik významných firem projevilo silný zájem o modernizaci legendárních elektrických lokomotiv řady 150/151, přezdívaných "banány". To otevírá cestu k prodloužení jejich životnosti a návratu těchto spolehlivých strojů na české koleje v modernizované podobě. 

Proč právě "banány"? Historie a potenciál

Lokomotivy řady 150 a jejich mladší sestry 151 patří mezi nejvýraznější stroje české železnice. Byly vyráběny v 70. a 80. letech ve Škodovce v Plzni a po desítky let tvořily páteř rychlíkové dopravy na hlavních elektrizovaných tratích. Jejich charakteristická žlutá barva jim vynesla přezdívku "banány". I přes svůj věk jsou tyto lokomotivy známé svou robustností, spolehlivostí a vysokým výkonem.

V posledních letech byly "banány" postupně nahrazovány novějšími stroji, jako jsou například lokomotivy řady 380, nebo měly být nahrazeny v rámci modernizace vozového parku. Přesto je stále patrný jejich potenciál, zejména v době, kdy je na trhu nedostatek spolehlivých a výkonných elektrických lokomotiv.

Průzkum trhu a zájem modernizátorů

Cílem průzkumu trhu Českých drah bylo zjistit, zda existuje zájem o komplexní modernizaci těchto lokomotiv a jaké by byly předpokládané náklady a rozsah úprav. A výsledky předčily očekávání. Hned čtyři renomované firmy, jejichž jména zatím nebyla specifikována, ale lze předpokládat, že půjde o zkušené výrobce či modernizátory kolejových vozidel, projevily vážný zájem o realizaci takového projektu.

Modernizace by se pravděpodobně týkala těchto oblastí:

  • Zcela nová kabina strojvedoucího: Pro zvýšení komfortu a bezpečnosti, s moderními ovládacími prvky.

  • Nová klimatizace: Zajištění příjemného prostředí pro personál i technologii.

  • Moderní diagnostika a zabezpečovací systémy: Implementace ETCS (European Train Control System) a dalších moderních prvků pro interoperabilitu a bezpečnost.

  • Výměna některých elektrických komponentů: Pro zvýšení spolehlivosti a energetické účinnosti.

  • Nové interiery: V případě, že by byly modernizovány i vozy, s nimiž "banány" jezdí.

Proč se modernizace vyplatí?

Zájem firem naznačuje, že i přes stáří lokomotiv může být modernizace finančně efektivnější než nákup zcela nových strojů. To by přineslo několik výhod:

  • Rychlé řešení nedostatku lokomotiv: Modernizované "banány" by mohly rychle doplnit vozový park ČD a pomoci pokrýt poptávku po vozidlech.

  • Ekonomická efektivita: Modernizace je zpravidla levnější než pořízení nového vozidla.

  • Prodloužení životnosti: Lokomotivy by mohly sloužit dalších 15–20 let.

  • Udržitelnost: Využití stávajících rámů a komponentů je ekologičtější než výroba zcela nových lokomotiv.

Ačkoliv je proces stále v počáteční fázi, zájem firem je jasným signálem, že "banány" ještě nepatří do šrotu. Mohli bychom se tak brzy dočkat, že tyto legendární lokomotivy, s modernizovaným vnitřkem, ale stále s ikonickým tvarem, budou znovu spolehlivě brázdit české koleje.