ÖBB mění strategii: Více Railjetů, méně Nightjetů – sázka na denní dálkovou dopravu!
Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) výrazně přehodnocují své plány na nákupy nových vlakových souprav. V rámci nové dohody se společností Siemens Mobility se ÖBB rozhodly výrazně navýšit objednávky moderních Railjetů NG pro denní dálkovou dopravu, zatímco sníží počet pořizovaných souprav Nightjet. Toto strategické rozhodnutí odráží očekávaný růst v mezinárodní denní přepravě a snahu posílit vedoucí pozici dopravce.
Rozšíření flotily Railjet NG: Odpověď na rostoucí poptávku
ÖBB plánuje pořídit do roku 2030 celkem 40 nových souprav Railjet NG, namísto původně plánovaných 27. Z toho 12 bude v delší devítivozové konfiguraci a zbývajících 28 v sedmivozové.
Generální ředitel ÖBB Andreas Matthä vysvětluje tento krok jasně: "V nadcházejících letech očekáváme silný růst mezinárodní denní dálkové dopravy na trasách do sousedních zemí. Proto dále rozšíříme kapacitu naší flotily vlaků Railjet." Rostoucí zájem o železniční dopravu dokazují i rekordní počty cestujících, které ÖBB hlásí v posledních dvou letech – loni to bylo neuvěřitelných 511 milionů přepravených osob.
Redukce objednávek Nightjetů: Důvody nezveřejněny
Zatímco denní dálková doprava zažívá boom, ÖBB se rozhodly redukovat počet objednaných souprav nočních vlaků Nightjet. Z původně plánovaných 33 souprav jich bude do poloviny roku 2026 dodáno pouze 24. Ačkoliv ÖBB důvody pro toto snížení nezveřejnily, dopravce tvrdí, že si tímto krokem udrží svou pozici lídra na evropském trhu nočních vlaků.
Možné neoficiální důvody pro tuto změnu mohou zahrnovat optimalizaci nákladů, složitost provozu nočních vlaků na mezinárodních trasách (např. kvůli stavebním pracím) nebo přehodnocení optimálního počtu souprav pro stávající a plánované trasy Nightjetů.
Celkově tato změna objednávek ukazuje, že ÖBB flexibilně reagují na vývoj trhu a snaží se optimalizovat své investice tak, aby co nejlépe vyhověly poptávce cestujících a zároveň posílily svou pozici v klíčových segmentech dopravy.