OBRAZEM: 170 tun bleskově usazeno nad Smíchovem! První část železničního mostu na místě za dvě hodiny
Pražský Smíchov zažil velkolepou noční operaci! Během noci z úterý na středu (tedy z 22. na 23. července 2025) stavbaři společnosti Metrostav TBR bleskově usadili obří ocelovou konstrukci nového železničního přemostění Nádražní ulice. Celá precizně naplánovaná akce trvala jen něco málo přes dvě hodiny, což je mimořádný výkon vzhledem k velikosti a hmotnosti dílu.
Mistrovská práce: Tuny oceli dosedly s milimetrovou přesností
170tunová šikmá konstrukce o délce 36,5 metru se za pomoci masivního jeřábu vznesla několik desítek metrů vysoko ze speciálního podvalníku. Poté ladně a s milimetrovou přesností dosedla do připravených ložisek.
Mostovka dorazila na místo v neděli v noci po komplikovaném průjezdu Prahou ze základny Metrostavu v Horních Počernicích. Celá souprava i s podvalníkem a tahači vážila přes 300 tun a měřila úctyhodných 68,1 metru.
Klíčový milník v rekonstrukci Smíchova s minimální výlukou
Usazení mostovky předcházela demolice poloviny původního mostu z roku 1955, k níž došlo letos na jaře. Následovala betonáž opěr, úložných prahů a sloupů trakčního vedení.
Co je obdivuhodné, je minimální narušení železničního provozu. Druhá polovina mostu je totiž stále v provozu – poslední vlaky po ní projely jen chvíli před samotnou montáží. Trakční vedení se odpojilo ve 21:00 a už ve středu ráno se na jedinou kolej spojující Vyšehradský most se Smíchovským nádražím vlaky opět vrátí.
Tramvaje pod mostem ale z důvodu bezpečnosti nejezdí celý týden, takže trať ze Smíchovského nádraží na Barrandov je odkázána na ostrovní provoz s náhradní autobusovou dopravou.
Budoucnost mostu: Tři koleje a napojení na Vyšehradský most
Tato masivní 170tunová konstrukce bude do budoucna tvořit jen třetinu celého mostu. Ponese kolej číslo 2 a provoz na ní se zahájí letos 28. listopadu.
Jak pro Zdopravy.cz popsal správce stavby Patrik Karadi ze Správy železnic: "Na jaře 2026 se odstraní i zbývající původní část mostu a příští léto se pak usadí zbylé dvě podobně velké mostovky." Ty ponesou koleje 1 a 3a. Třetí kolej bude přitom i po zprovoznění pouze kusá a zakončená zarážedlem, sloužící pro odstavování vlaků. Její plné využití závisí na vyřešení budoucnosti Vyšehradského mostu a jeho plánovaného ztrojkolejnění.
Kompletně hotový bude most přes Nádražní ulici až na konci roku 2028, a to spolu s celou rozsáhlou rekonstrukcí Smíchovského nádraží.