Omyl v Praze-Malešicích: Srážku podbíječky s nákladním expresem zavinila nepozornost strojvedoucího a selhání vlakvedoucího u "svačinky"!
Loňskou srážku podbíječky s nákladním vlakem v Praze-Malešicích zapříčinil její strojvedoucí společně s vlakvedoucím. Vyplývá to ze šokující závěrečné zprávy Drážní inspekce, kterou zveřejnila na svých stránkách. Nehoda, která se stala 1. listopadu loňského roku, na několik hodin zastavila provoz na trati a způsobila materiální škodu 8,8 milionu korun, naštěstí se obešla bez zranění.

Osudný omyl a selhání dozoru
Podbíječka, patřící společnosti GJW Praha, se přesouvala z Plzně do Havlíčkova Brodu, když narazila do projíždějícího nákladního expresu s kontejnery společnosti ČD Cargo. Za nehodou stála nepozornost strojvedoucího podbíječky, který si ve stanici Praha-Malešice spletl návěstidlo s návěstí Volno, jež ale byla určena pro jinou (sousední) kolej, po níž jel nákladní expres.
Podle předpisů GJW Praha jel se strojvedoucím ještě vlakvedoucí, který měl kvůli absenci jakéhokoliv zabezpečovače na vozidle opakovat vždy návěsti na trati a kontrolovat strojvedoucího. Zde však došlo k zásadnímu selhání.
"Svačinka" s fatálními následky
Oba zaměstnanci byli zvyklí, že v Praze-Malešicích zastavují a dostávají rozkaz pro další jízdu. Vlakvedoucí proto při vjezdu do stanice přestal strojvedoucího kontrolovat, vstal z místa a šel ke stolku umístěnému za strojvedoucím, aby se napil a vzal si jídlo.
"Když jedl, strojvedoucí pořád jel a zahlásil mu, že mají "Volno", a potom jen prohlásil "a je to ….", v tom přišla rána a upadl na napínač lanka," uvádí zpráva Drážní inspekce. Strojvedoucí sice zareagoval strhnutím záchranné brzdy, ale srážce s nákladním vlakem již nezabránil.
Příčina nehody a poučení pro dopravce
Drážní inspekce označila jako hlavní příčinu nehody nerespektování návěsti Stůj zapříčiněné převzetím návěsti Volno návěstidla určeného pro sousední kolej. Další příčinou pak bylo neplnění povinností vlakvedoucího, který měl pozorovat trať a návěsti a kontrolovat strojvedoucího, ale místo toho odešel za svačinou do zadní části stanoviště.
Zpráva Drážní inspekce rovněž upozorňuje na přílišnou důvěru mezi oběma zaměstnanci, kteří spolu jezdili od roku 2021 a společně využívali i automobil. "Z přátelského vztahu mezi oběma zaměstnanci vyplývá i vysoká důvěra jednoho ve druhého," stojí ve zprávě. Dopravce GJW Praha na základě této události přeorganizoval složení posádek strojů a lokomotivních čet tak, aby nevznikaly situace přílišné důvěry, které mají za následek snížení bdělosti a vzájemné kontroly.
Tento případ zdůrazňuje kritickou důležitost striktního dodržování bezpečnostních předpisů a vzájemné kontroly na železnici, kde i malá chyba může mít vážné následky.
Zajímalo by vás, jaké další technické nebo organizační změny by mohly být zavedeny, aby se předešlo podobným "lidským chybám" v železničním provozu? Pište!