Po 30 letech se vlaky vrací: Obnova trati k Mariánské Týnici je realitou!
Téměř po třiceti letech se na sever Plzeňského kraje vrátí vlaky! Správa železnic (SŽ) vyslyšela dlouholeté žádosti kraje a zahajuje projektovou přípravu obnovy 2,3 kilometru dlouhého úseku dnes již prakticky neexistující trati z Kralovic směrem k národní kulturní památce Mariánská Týnice. Cílem je výrazně zlepšit dostupnost tohoto barokního klenotu a oživit region.
Kontrakt na projektovou přípravu uzavřen
SŽ tento týden uzavřela smlouvu se společností Sagasta na projektovou přípravu. Kontrakt v hodnotě 8,4 milionu korun je již zapsán v registru smluv. Sagasta má za úkol připravit technickoekonomickou studii, záměr projektu a veškerou projektovou dokumentaci potřebnou pro obnovení zhruba kilometru trati. Tento úsek povede od přejezdu u stávající stanice Kralovice až po budoucí zastávku s pracovním názvem Kralovice město.
Správa železnic původně zvažovala pouze konzervaci celé dráhy podle nového zákona, ale Plzeňský kraj se aktivně zasadil o obnovu části trati. "Postupujeme v tuto chvíli v souladu s memorandem uzavřeným s Plzeňským krajem, městem Kralovice a obcí Mladotice – do plánu projektové přípravy jsme zařadili investiční akci, která řeší rekonstrukci stávající trati mezi Kralovicemi a Mariánskou Týnicí. V rámci ní budou nově zřízeny i zastávky Kralovice škola a Mariánská Týnice," uvedl v únoru mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Obnova náročné, ale klíčové části
Úsek určený k obnově je v současné době ve velmi špatném stavu. "Železniční svršek je narušen nánosem splavené zeminy z okolních polí. Kolejiště je zarostlé náletovými dřevinami. Železniční spodek je značně narušen jejich kořenovým systémem," uvádí Správa železnic ve smlouvě. I přes tento stav se zde počítá s maximální rychlostí vlaků 60 km/h.
Plzeňský kraj intenzivně bojoval za prodloužení trati pět let. "Za prodloužení trati bojujeme pět let. Pak by mohly jezdit přímé turistické vlaky Praha – Rakovník a Rakovník – Týnice," uvedl na začátku roku kraj. Kraj se navíc zavázal k objednávce tří vlaků denně. Přímé vlaky mají zvýšit dostupnost Mariánské Týnice, která je od roku 2018 národní kulturní památkou a nově též tzv. Centrem baroka.
Konec pro zbytek trati do Mladotic
Zatímco část trati k Mariánské Týnici ožije, zbývající úsek do Mladotic se obnovy nedočká. "Zůstane z pohledu dopravní obslužnosti zbytná a již byly zahájeny kroky k přerušení provozuschopnosti. V tomto modelu potom může být zrušen svršek a na tělese dráhy se v tomto případě ve vybraných úsecích předpokládá zřízení stezky," dodal Dušan Gavenda. Vlaky z Kralovic do Mladotic jely naposledy v roce 1997.
Projekt obnovy části trati k Mariánské Týnici je důkazem, že i lokální a opuštěné železniční úseky mají smysl a mohou hrát důležitou roli v rozvoji cestovního ruchu a dopravní obslužnosti regionů.