Pohledští Dvořáci v novém: Správa železnic hledá projektanta pro další modernizovaný úsek tratě přes Vysočinu!

04.08.2025

Správa železnic (SŽ) pokračuje v rozsáhlé modernizaci klíčové železniční trati 250, která je součástí důležité spojnice Brno – Kolín přes Havlíčkův Brod. Aktuálně hledá projektanta pro obnovu pěti kilometrů trati mezi Havlíčkovým Brodem a Pohledem, jejíž hlavní součástí bude modernizace jediné zastávky na trase, Pohledští Dvořáci

Cíl: Zvýšení rychlosti a komfortu

Předpokládaná hodnota projektové zakázky je 102 milionů korun. Vítěz soutěže dodá dokumentaci pro stavební povolení a provedení stavby a zároveň zhotoví digitální model (BIM). Samotná modernizace úseku Pohled (mimo) – Havlíčkův Brod (mimo) má proběhnout v letech 2027 až 2029.

Hlavním cílem modernizace je zvýšení rychlosti vlaků až na 140 km/h při zachování současné stopy trati. V části úseku, kde se trať přibližuje k řece Sázavě a dochází k zaplavování a vyplavování svahu drážního tělesa při povodních, dojde ke zpevnění svahu pohozem z lomového kamene.

Modernizace zastávky Pohledští Dvořáci

Zastávka Pohledští Dvořáci projde komplexní modernizací. Získá nová 140 metrů dlouhá nástupiště s výškou nástupní hrany 55 centimetrů nad kolejnicí, která zajistí bezbariérový přístup. Stávající přístřešky budou zdemolovány a nahrazeny novými "typu antivandal". Zastávka bude vybavena novými lavičkami, odpadkovými koši a infotabulemi.

Širší kontext modernizace Vysočiny

Tato akce je součástí dlouhodobých snah Správy železnic o modernizaci celé alternativní spojnice Čech a Moravy přes Vysočinu. Tyto snahy se mají završit v letech 2031 až 2036 modernizací železničního uzlu Havlíčkův Brod.

První úseky modernizace jsou již hotovy: Loni byl dokončen úsek Vlkov u Tišnova – Křižanov. Aktuálně probíhají stavební práce na osmi kilometrech mezi Pohledem a Přibyslaví, kde se má rychlost zvýšit až na 160 km/h. Cena této stavby je 2,77 miliardy korun. Pracuje se také na modernizaci stanice Brno-Královo Pole. Nejblíže k zahájení (předpoklad ještě letos) je šestikilometrový úsek mezi Žďárem nad Sázavou a Sázavou u Žďáru, na který nedávno SŽ vypsala soutěž na zhotovitele s maximální cenou 1,349 miliardy korun.

Jaké další technologické nebo bezpečnostní prvky by mohly být součástí modernizace těchto úseků trati přes Vysočinu, kromě zmíněného zvýšení rychlosti a zpevnění svahu? Pište!