Polabí čeká dopravní revoluce, ale se zpožděním: Správa železnic přepracovala plány na trať Nymburk – Kolín, chystá se třetí kolej a tunelomost!

29.07.2025

Správa železnic (SŽ) představila výrazné změny v plánované modernizaci železničního spojení mezi Nymburkem a Kolínem, včetně klíčové Libické spojky. Ačkoliv projekt slibuje zásadní navýšení kapacity a rychlosti, plány na stavbu nabírají značné zpoždění

Zdroj: SŽ
Zdroj: SŽ

Nové plány a odložený start

SŽ zveřejnila přepracovanou dokumentaci, ve které žádá o nové souhlasné stanovisko o vlivu stavby na životní prostředí (EIA). To již v roce 2020 jednou získala, ale kvůli rozsahu změn v projektu bylo nutné požádat o nové posouzení. V aktuální dokumentaci SŽ uvádí zahájení stavby v roce 2030, zatímco v informačním letáku dokonce až v roce 2032. Ještě v roce 2023 přitom SŽ plánovala zahájení prací na rok 2027.

Celý projekt se týká úseku od odbočky Babín u Nymburka po Kolín a nové Libické spojky pro rychlejší spojení vlaků z Prahy do Hradce Králové. Z Velkého Oseku až po Choceň plánuje Správa železnic postupné zdvoukolejnění trati a zvýšení rychlosti, aby vznikla plnohodnotná alternativa pro hlavní koridor. Projektanty celého úseku, sdružení Metroprojekt Praha a Mott MacDonald, si Správa železnic vybrala již v roce 2023.

Klíčové změny: Třetí kolej a "tunelomost"

Oproti původní dokumentaci dojde k zásadním úpravám:

  • Rozšíření na tři koleje: Trať mezi odbočkou Babín a Libicemi nad Cidlinou bude rozšířena na tři koleje (v celkové délce 7,9 kilometru navíc).

  • Zrušení přejezdu ve Velkém Oseku: Přejezd P3582 na druhém zhlaví ve Velkém Oseku bude zrušen a nahrazen novou, 2,4 km dlouhou silnicí vedenou ze severní části obce se dvěma nadjezdy.

  • Inovativní "tunelomost" v Libici: Doplnění třetí koleje vedlo k úpravě koncepce přesmyku v Libici, kde nově dvě koleje (místo jedné) mimoúrovňově překonávají jednu kolej. "Vzhledem k ostrému úhlu křížení by již nebyla trámová konstrukce mostu vyztužená obloukem efektivní a byla nahrazena betonovou rámovou konstrukcí, tzv. tunelomostem. Toto řešení umožnilo snížit niveletu kolejí na mostě až o cca 1,1 m a zároveň snížit sklon kolejí na 17,5 ‰. Estakáda mezi přesmykem a Cidlinou byla díky snížení nivelety nahrazena zemním tělesem," uvádí dokumentace.

  • Nová vodní plocha: V katastrálním území Opolany vznikne nová vodní plocha, která nahradí stávající u Kanína, kterou částečně zabere nová silnice.

  • Demolice a stavba nového nadjezdu: Kvůli tříkolejce dojde k demolici a postavení nového nadjezdu přes trať na silnici II/611.

  • Rušení přejezdů u Poděbrad: Zde Správa železnic narazila na značný odpor, a město požaduje změnu trasy. Zmizet má přejezd P3585 v obci Choťánky, který nahradí nadjezd. Dále chce Správa železnic zrušit přejezd P3587, který nahradí lávka či podchod pro pěší a cyklisty.

Tyto rozsáhlé změny a nutnost získat nové souhlasné stanovisko EIA jsou hlavními důvody zpoždění projektu, který je však klíčový pro budoucí efektivitu a kapacitu železniční dopravy v Polabí.

Zajímá vás, jaký konkrétní dopad bude mít tato modernizace na cestovní časy mezi Prahou a Hradcem Králové? Pište!