Praha se chystá na velkolepou operaci: Obří železniční most přes Nádražní ulici bude přesunut tuto neděli!
Praha zažije tuto neděli, 27. července 2025, další fascinující podívanou! V noci z neděle na pondělí bude přesunut gigantický železniční most o váze 310 tun, který zamíří na pražský Smíchov. Tato monumentální operace je klíčovou fází modernizace železniční trati, jež výrazně zlepší infrastrukturu v jedné z nejfrekventovanějších částí Prahy.
Monumentální přesun: Složitá logistická operace
Přesun takto masivní konstrukce, vážící 310 tun a měřící 59 metrů, je mimořádně složitou logistickou operací. Probíhat bude za použití speciální techniky, pravděpodobně modulárních samohybných transportérů (SPMT), které umožňují pomalý a precizní pohyb i s extrémně těžkými břemeny. Noční čas je zvolen, aby se minimalizoval dopad na denní dopravu a chod města.
Transport ocelové konstrukce první poloviny železničního mostu přes Nádražní ulici zamíří ze základny Metrostavu v Horních Počernicích přes Jižní spojku a Barrandovský most až na Smíchov. Pro zajištění průjezdu budou v některých místech uzavírány křižovatky, demontována svodidla či semafory a souprava s nadrozměrným nákladem bude muset jet i v protisměru.
Tento typ přesunu je častým a efektivním řešením při modernizaci železničních tratí, kde je potřeba vyměnit staré mosty za nové s minimálním narušením provozu. Nová konstrukce se obvykle smontuje mimo trať a poté se v krátkém časovém úseku vsune na své místo.
Klíčová uzávěra Nádražní ulice a změny v MHD
Kvůli usazování nové ocelové konstrukce mostu bude část Nádražní ulice uzavřena pro auta a tramvaje až do této neděle, 27. července 2025. To přináší rozsáhlé změny v MHD:
Většina tramvajových linek je ukončena v zastávce Na Knížecí.
Mezi Andělem a Smíchovským nádražím jezdí náhradní autobusová linka X12.
Slivenec a Barrandov obsluhují tramvajové linky 5 a 90 (v noci) v tzv. ostrovním provozu, kdy jedou v úseku ze Slivence na Smíchovské nádraží.
Nový most pro Smíchov: Konec éry konstrukce z roku 1955
Most, který putuje Prahou, je určen pro lokalitu pražského Smíchova. Zde nahradí stávající železniční most, který byl v provozu již od roku 1955. Výměna mostní konstrukce je klíčovou součástí rozsáhlé rekonstrukce Smíchovského nádraží, kterou provádí Správa železnic. Dovezená konstrukce se začne na most usazovat v úterý po 22. hodině.
Podle Davida Kábeleho z tiskového oddělení Správy železnic se nyní usazuje zhruba polovina mostu, tedy jedna kolej. Původní konstrukce z roku 1955 byla snesena letos na jaře, od té doby se po mostě jezdí jednokolejně. Nový železniční provoz na této části mostu bude spuštěn v listopadu 2025. Poté se začne s nahrazováním druhé poloviny mostu, na které vzniknou nově dvě koleje. Celkem tak bude most přes Nádražní ulici po dokončení celé rekonstrukce v roce 2028 tříkolejný.
Budoucí kapacita: Tři koleje na Nádražní, dva u Svornosti a Strakonické
Zajímavostí je, že z celkem tří mostů umístěných mezi Smíchovským nádražím a Vyšehradským mostem přes Vltavu bude pouze tento přes Nádražní ulici po rekonstrukci trojkolejný. Zbylé dva mosty nad ulicemi Svornosti a Strakonickou se zatím budují pouze jako dvoukolejná mostní provizoria, a jejich zkapacitnění se bude řešit až v budoucnu.
Samotný projekt novostavby či rekonstrukce navazujícího Vyšehradského mostu mezi Smíchovem a Výtoní však s třemi kolejemi počítá. Správa železnic to považuje za nezbytnou podmínku pro budoucí provoz extrémně vytíženého úseku. Tato komplexní modernizace je klíčová pro zlepšení plynulosti a kapacity železniční dopravy v Praze.