Přehledně -> Dalších 11 tratí na "odpis": Správa železnic se zbavuje nevyužívaných kolejí

14.07.2025

Správa železnic (SŽ) pokračuje v revizi své majetkové podstaty a chystá se zbavit dalších jedenácti železničních tratí, které označuje za "nevyužívané". Tento krok je součástí dlouhodobé strategie optimalizace sítě a soustředění prostředků na hlavní koridory. Mezi vybranými úseky je však jeden, který vzbuzuje kontroverze: trať, na kterou Správa železnic záměrně roky nepouštěla vlaky, čímž její nevyužití sama de facto způsobila. 

Proč se Správa železnic zbavuje tratí?

Záměr převést méně významné nebo zcela nevyužívané železniční tratě na obce či kraje, případně je zrušit, není nový. Správa železnic argumentuje, že údržba těchto úseků je finančně náročná a neodpovídá jejich faktickému využití. Soustředění omezených rozpočtových prostředků na modernizaci a rozvoj páteřní sítě je pro ni prioritou. Některé z těchto tratí jsou dlouhodobě bez provozu, jiné mají jen sporadickou nákladní dopravu nebo již zcela zanikly.

Zrušení nebo převod tratí má umožnit:

  • Snížení nákladů na údržbu: Ušetřené finance lze přesměrovat na důležitější projekty.

  • Flexibilnější využití pozemků: Uvolněné pozemky mohou sloužit jiným účelům, například výstavbě cyklostezek.

  • Přesnější obraz o funkčnosti sítě: Odstranění "mrtvých duší" z evidence Správy železnic.

Kontroverzní případ "záměrně nevyužívané" trati

V seznamu jedenácti tratí, které jsou nyní na "odpis", figuruje i jeden úsek, jehož zařazení do této kategorie budí rozpaky. Jde o trať, na kterou Správa železnic v minulosti záměrně nevydala kapacitu pro vlakovou dopravu, čímž jí de facto odřízla od jakéhokoli provozu. Následně, po letech absence vlaků, je tato trať nyní označena jako "nevyužívaná" a navržena k prodeji či zrušení.

Tento přístup vyvolává otázky ohledně transparentnosti a smysluplnosti některých rozhodnutí Správy železnic. Kritici poukazují na to, že takový postup může být vnímán jako umělé vytváření důvodů pro rušení tratí, které by za jiných okolností mohly potenciálně sloužit regionální dopravě nebo nákladním přepravám. Pokud státní správce infrastruktury aktivně brání využívání trati, stává se její následné zařazení mezi "nevyužívané" a návrh na zrušení paradoxním.

Přehled dalších 10 tratí určených k vyřazení:

Ačkoli přesný seznam všech 11 tratí nebyl v původní informaci specifikován, obecně se jedná o:

  • Zaniklé nebo neprovozní úseky: Tyto tratě již neexistují fyzicky, nebo na nich desítky let neprojela žádná souprava.

  • Velmi málo využívané vlečky nebo propojky: Úseky, které sloužily pouze pro minimální nákladní dopravu a jejichž význam zanikl.

  • Krátké úseky: Často jde o zbytkové části tratí, které ztratily své navazující spojení.

Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda k záměru uvedl:

Jde o úseky, které splňují parametry dané novelou zákona o dráhách v souvislosti s institutem přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy, a je tedy relevantní prověřit možnost přerušení provozuschopnosti. Konkrétní záměry budou prodiskutovány s dotčenými samosprávami

Tento krok Správy železnic, ačkoliv je z části logický z hlediska hospodaření, znovu otevírá debatu o budoucnosti regionálních a méně využívaných železničních tratí v Česku. Otázkou zůstává, zda je vždy nejlepším řešením trať zrušit, nebo zda by se pro některé z nich nenašlo nové využití pod správou obcí nebo soukromých subjektů.