Příští stanice: Kovošrot! České dráhy se zbavují starých "béček", další vozy jdou do prodeje
České dráhy se s příchodem nových vlaků a lokomotiv intenzivně zbavují starších vozidel. Jen za první pololetí letošního roku se jedná o více než 200 kusů vozů a lokomotiv z minulého století, které dopravce již nepotřebuje. Tyto stroje postupně mizí z kolejí, aby uvolnily místo modernějším a efektivnějším soupravám.

Míří do šrotu i k novým majitelům
"V první polovině roku jsme přistavili do kovošrotu 200 vozidel a do začátku podzimu tam plánujeme poslat dalších 60 kusů," uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah. Nejvíce zastoupené mezi vyřazenými vozidly jsou vozy řady B249 a Bdt, známé pod přezdívkou "koženky".
"Nepotřebná vozidla nejdříve nabízíme zájemcům o odkup, a pokud o ně nikdo neprojeví zájem, následuje jejich šrotace," dodal Ješeta.
Do šrotu zamířila i další vozidla, která ČD označily jako "starší a nepopulární". Patří sem například jednotky řady 460 s vloženými vozy nebo 30 motorových vozů řad 810 a 809, včetně přípojných vozů. Mezi sešrotovanými vozidly jsou zastoupeny i další typy, například motorový vůz 854, jeden patrový vůz nebo necelá desítka "Honeckerů" (vozů Bdmtee).
Druhý život starých vagonů
Pozoruhodné je, že 13 vyřazených vozidel odkoupili od Českých drah různí zájemci, včetně těch zahraničních. Vozidla plánují využívat mimo železnici jako netradiční zázemí například u gastronomických nebo ubytovacích provozů, ale také na železnici, kupříkladu v rámci nostalgických jízd.
Podle údajů v registru smluv si například tři vozy Bdtn odkoupil za 1,7 milionu korun Posázavský Pacifik. Společnost Junior Market pak koupila za neprovozní lokomotivu řady 242 za 5,3 milionu korun. Motorový vůz 810 s přípojným vozem Btax vyšel společnost Eko Bi na 350 tisíc korun. Lokomotivu řady 372 koupilo německé muzeum. Největší zájem byl o odkoupení motorových vozů řady 810 (4 kusy) a o "koženky" v různém provedení (4 kusy).
V současnosti České dráhy nabízejí zbytná vozidla k odkoupení na svých korporátních webových stránkách. V nabídce jsou hlavně motorové a přípojné vozy řady 810, BDtax (012) a Bdtax (015), a to v řádu několika desítek kusů.
Rušení a likvidace starších vozidel bude pokračovat i v dalších měsících, což signalizuje pokračující modernizaci vozového parku Českých drah.
Zajímalo by vás, jaký dopad má toto vyřazování starých vozidel na celkový průměrný věk vozového parku Českých drah a na úroveň komfortu cestování? Pište!