RegioJet směřuje k historickému vítězství: Nejnižší nabídka v klíčové rychlíkové soutěži!

14.07.2025

Trh železniční dopravy v Česku je svědkem dalšího dramatického rozvoje! Společnost RegioJet se zdá být na nejlepší cestě k vítězství v jedné z největších a nejdůležitějších soutěží na provoz rychlíkových linek v zemi. Z konkurence čtyř dopravců předložil RegioJet nabídku, která požaduje nejnižší kompenzaci od státu za zajištění této veřejné služby. To by mohlo znamenat nejen významný posun v liberalizaci české železnice, ale i potenciální úspory pro daňové poplatníky. 

Strategická soutěž a její význam

Soutěž na provoz rychlíkových linek je klíčová pro budoucnost dálkové dopravy v Česku. Jde o zakázku na mnoho let dopředu, která ovlivní desetitisíce cestujících denně a miliardy korun z veřejných rozpočtů. Ministerstvo dopravy, které soutěž vypsalo, usiluje o transparentní a konkurenční prostředí, které by mělo vést k vyšší kvalitě služeb a efektivnějšímu využívání státních dotací.

Do soutěže se zapojili čtyři silní hráči: dosavadní dominantní dopravce České dráhy, soukromý gigant RegioJet, a další významní účastníci trhu jako například Arriva či Leo Express (nebo jiní relevantní dopravci, dle aktuálního stavu soutěže, pokud byli zapojeni). Výsledky hodnocení nabídek ukazují, že RegioJet se svou finanční nabídkou výrazně odlišil.

RegioJet a "kouzlo" nejnižší kompenzace

Skutečnost, že RegioJet požaduje nejnižší kompenzaci, je zásadní. V soutěžích na veřejnou službu hraje kompenzace (neboli dotace) klíčovou roli. Dopravci v ní uvádějí, jakou částku od státu potřebují k pokrytí ztráty z provozu daných linek a k zajištění požadované kvality a rozsahu služeb. Nižší kompenzace znamená menší zátěž pro státní rozpočet.

Úspěch RegioJetu v této fázi soutěže může být dán několika faktory:

  • Efektivnější provozní náklady: RegioJet je známý svou snahou o optimalizaci nákladů a flexibilitu v provozu.

  • Strategie s novými či modernizovanými vozidly: Firma dlouhodobě investuje do moderního vozového parku nebo do komplexních rekonstrukcí stávajících souprav, což může snížit náklady na údržbu a zvýšit spolehlivost.

  • Agresivní cenová politika: V minulosti se RegioJet opakovaně profiloval jako dopravce, který dokáže nabídnout služby za konkurenceschopné ceny, často pod tlakem konkurence.

Co bude následovat?

Ačkoliv RegioJet vede v požadavku na nejnižší kompenzaci, vítězství v soutěži ještě není definitivní. Nyní bude následovat důkladné posouzení všech aspektů nabídky, včetně technických a kvalitativních parametrů. Ministerstvo dopravy bude detailně prověřovat, zda je RegioJet schopen za nabízenou kompenzaci skutečně zajistit požadovanou kvalitu a rozsah služeb.

Pokud RegioJet obstojí i v této fázi hodnocení, bude to pro něj obrovský úspěch a potvrzení jeho rostoucí pozice na českém železničním trhu. Pro cestující to může znamenat další posílení konkurence, tlak na kvalitu služeb a potenciálně i lepší ceny jízdného na klíčových rychlíkových trasách. Česká železnice se tak dále posouvá směrem k plné liberalizaci a modernizaci.