Rekonstrukce nádraží v Táboře se odkládá: SŽ zvedá rozpočet na téměř 200 milionů kvůli nezájmu firem!

23.07.2025

Dlouho očekávaná komplexní rekonstrukce nádražní budovy v Táboře, která měla začít již v červnu, se odkládá. Do prvního tendru vypsaného v březnu se totiž nepřihlásila ani jedna stavební společnost. V reakci na tento nezájem se Správa železnic (SŽ) rozhodla zakázku zadat znovu, přičemž výrazně navýšila cenový limit na 194 milionů korun bez DPH

Zdroj: SŽ
Zdroj: SŽ

Proč nikdo neměl zájem? Přehřátý trh a nízká cena

Původní maximálně přípustná cena byla stanovena na 156 milionů korun bez DPH. Písemná zpráva zadavatele potvrdila: "ve lhůtě pro podání nabídek nebyla podána žádná nabídka." Nezájem ze strany stavebních firem SŽ vyhodnotila jako důsledek příliš nízkého rozpočtu. Některé hlasy ze stavebnictví navíc naznačují, že trh je přehřátý a firmy specializující se na železniční technologie nemají volné kapacity.

Podobný problém řeší i České dráhy, které musely zrušit tendr na výstavbu nového depa v Českých Budějovicích, neboť obdržely jedinou nabídku výrazně překračující jejich finanční očekávání (950 milionů korun).

Nová nádražní budova: Moderní zázemí s historickým duchem

Zvýšení rozpočtu o čtvrtinu na 194 milionů korun má přilákat více uchazečů a konečně umožnit zahájení prací. Rekonstrukce nádražní budovy v Táboře projde celkovou obnovou, která potrvá dva roky a zahrnuje:

  • Rekonstrukci historických objektů: Zachování a obnova původního vzhledu.

  • Demolici novějších přístaveb: Odstranění nevhodných stavebních prvků.

  • Výstavbu nové odbavovací haly: Mezi historickými částmi nádražní budovy vznikne nový přízemní objekt s plochou střechou.

  • Nový hlavní vstup: Nad podchodem vznikne další přízemní stavba, která bude sloužit jako hlavní vstup na nádraží a kde se budou nacházet i toalety.

  • Úpravu podchodu: Ten ústí schodištěm směrem do přednádražního prostoru.

  • Nový bezbariérový přístup: Dosavadní výtah na 1. nástupišti nahradí nový v místě stávajícího schodiště do podchodu. Nově umístěný výtah bude přístupný z vnitřních i venkovních prostor.

  • Návrat historických prvků: Litinové sloupy zastřešení nástupiště u budovy se po repasi vrátí na své původní místo.

Modernizace nádraží v Táboře je součástí širšího programu Správy železnic zaměřeného na rekonstrukce a výstavbu nádražních budov po celé České republice. Nedávno například prošla rekonstrukcí i nádražní budova v nedalekém Veselí nad Lužnicí.

Zajímá vás, jaké další výzvy čelí železniční stavebnictví v České republice a jak se jim dopravci a Správa železnic snaží přizpůsobit? Pište!