Rekonstrukce nádraží v Táboře se odkládá: SŽ zvedá rozpočet na téměř 200 milionů kvůli nezájmu firem!
Dlouho očekávaná komplexní rekonstrukce nádražní budovy v Táboře, která měla začít již v červnu, se odkládá. Do prvního tendru vypsaného v březnu se totiž nepřihlásila ani jedna stavební společnost. V reakci na tento nezájem se Správa železnic (SŽ) rozhodla zakázku zadat znovu, přičemž výrazně navýšila cenový limit na 194 milionů korun bez DPH.

Proč nikdo neměl zájem? Přehřátý trh a nízká cena
Původní maximálně přípustná cena byla stanovena na 156 milionů korun bez DPH. Písemná zpráva zadavatele potvrdila: "ve lhůtě pro podání nabídek nebyla podána žádná nabídka." Nezájem ze strany stavebních firem SŽ vyhodnotila jako důsledek příliš nízkého rozpočtu. Některé hlasy ze stavebnictví navíc naznačují, že trh je přehřátý a firmy specializující se na železniční technologie nemají volné kapacity.
Podobný problém řeší i České dráhy, které musely zrušit tendr na výstavbu nového depa v Českých Budějovicích, neboť obdržely jedinou nabídku výrazně překračující jejich finanční očekávání (950 milionů korun).
Nová nádražní budova: Moderní zázemí s historickým duchem
Zvýšení rozpočtu o čtvrtinu na 194 milionů korun má přilákat více uchazečů a konečně umožnit zahájení prací. Rekonstrukce nádražní budovy v Táboře projde celkovou obnovou, která potrvá dva roky a zahrnuje:
Rekonstrukci historických objektů: Zachování a obnova původního vzhledu.
Demolici novějších přístaveb: Odstranění nevhodných stavebních prvků.
Výstavbu nové odbavovací haly: Mezi historickými částmi nádražní budovy vznikne nový přízemní objekt s plochou střechou.
Nový hlavní vstup: Nad podchodem vznikne další přízemní stavba, která bude sloužit jako hlavní vstup na nádraží a kde se budou nacházet i toalety.
Úpravu podchodu: Ten ústí schodištěm směrem do přednádražního prostoru.
Nový bezbariérový přístup: Dosavadní výtah na 1. nástupišti nahradí nový v místě stávajícího schodiště do podchodu. Nově umístěný výtah bude přístupný z vnitřních i venkovních prostor.
Návrat historických prvků: Litinové sloupy zastřešení nástupiště u budovy se po repasi vrátí na své původní místo.
Modernizace nádraží v Táboře je součástí širšího programu Správy železnic zaměřeného na rekonstrukce a výstavbu nádražních budov po celé České republice. Nedávno například prošla rekonstrukcí i nádražní budova v nedalekém Veselí nad Lužnicí.
Zajímá vás, jaké další výzvy čelí železniční stavebnictví v České republice a jak se jim dopravci a Správa železnic snaží přizpůsobit? Pište!