Revoluce na kolejích: ComfortJety plně ovládnou linku Praha – Berlín, na vybraných spojích zůstanou oblíbené klasické restaurace!

21.07.2025

Od 26. července 2025 čeká cestující na mezinárodní lince z Prahy do Berlína zásadní změna. České dráhy (ČD) kompletně nasadí na všechny spoje moderní vlakové soupravy ComfortJet. Pro ty, kteří se neradi loučí s tradičním komfortem, mají ČD dobrou zprávu: tři zkrácené soupravy budou i nadále doplněny původními restauračními vozy WRmz815, jež patří mezi oblíbené mezi cestujícími. 

Zdroj: Matyáš Kiss
Zdroj: Matyáš Kiss

ComfortJety: Dominanta linky Berliner

Šéf Českých drah, Michal Krapinec, potvrdil plné pokrytí linky ComfortJety: "V oběhu na Berlín budeme mít celkem tři devítivozové soupravy a tři osmivozové soupravy, které budou stále doplněny původními restauračními vozy. Soupravy ComfortJet tak plně pokryjí provozní potřebu na této lince."

Všechny ostatní vlaky na lince Praha – Berlín (s výjimkou spojů EC 172 / 173 Hungaria sestavených z maďarských souprav) budou zajišťovány devítivozovými ComfortJety. Tyto moderní jednotky nabízejí 555 míst k sezení (z toho 99 v 1. třídě) a dalších 18 míst v restauračním voze. Vlaky dlouhé 237 metrů budou s lokomotivami Siemens Vectron upravenými na rychlost 230 km/h jezdit maximální rychlostí například na trati z Berlína do Hamburku nebo na nové trati Koralmbahn mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem.

Kombinace moderny a tradice: Které spoje si zachovají klasickou restauraci?

ČD vyšly vstříc preferencím některých cestujících, kteří si oblíbili klasické restaurační vozy. ComfortJety v dočasném osmivozovém řazení s původním restauračním vozem WRmz815 pojedou na třech párech vlaků:

  • Z Prahy hlavního nádraží:

    • EC 378 (odjezd 10:28)

    • EC 170 (odjezd 16:28)

    • EC 258 (odjezd 20:28)

  • Z Berlína hlavního nádraží:

    • EC 171 (odjezd 7:15)

    • EC 379 (odjezd 11:16)

    • EC 259 (odjezd 00:16)

Další plány ComfortJetů a přesuny vozů

Linka Ex5 Praha – Berlín – Hamburk bude kvůli výluce v Německu následujících devět měsíců zkrácena na úsek Praha – Berlín. Po skončení výluky příští rok koncem dubna mají ComfortJety Českých drah začít jezdit až do Kodani.

České dráhy mají u konsorcia Siemens – Škoda objednáno celkem dvacet netrakčních jednotek ComfortJet v hodnotě 12,5 miliardy korun. Turnusováno má být 17 souprav, tři budou záložní. Dopravce dosud převzal sedm devítivozových a pět osmivozových souprav.

Vozy, které dosud jezdily na "Berlinerech", se přesunou na vybrané vnitrostátní linky. Zlepšení vozby dráhy slibují například na lince R18 Slovácký expres (Praha – Luhačovice), kam začnou jezdit oddílové vozy 2. třídy Bmz232. Dále se vozy 1. třídy Aee140 přesunou na rychlíky linky R20 Labe (Praha – Kralupy nad Vltavou – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem – Děčín). Restaurační vozy WRmz815, které opustí Berlínskou linku, budou přesunuty do Bohumína a nasazovány na vlacích linky Ex1 Praha – Ostrava – Bohumín.

ČD počítají s ComfortJety jako s páteří své mezistátní dopravy a plánují je posílat i do dalších destinací, jako jsou Villach, Bratislava a Budapešť.