Revoluce na kolejích u Čelákovic: Vlaky zítra poprvé po nových přeložkách!

23.07.2025

U Čelákovic se zítra, ve čtvrtek 24. července 2025, otevírá nová éra železniční dopravy! Vlaky mezi Prahou a Lysou nad Labem poprvé projedou po dvou zbrusu nových přeložkách. Tímto krokem vstupuje rozsáhlá modernizace trati mezi Mstěticemi a Čelákovicemi do své finální fáze.

Nové přeložky pro vyšší rychlost a kapacitu

Od zítřejšího rána bude provoz probíhat zatím po jedné koleji nově vybudovaných přeložek. Plný dvoukolejný provoz a návrat k původním jízdním řádům se pak očekává od 1. září 2025. Kompletní proměna dopravy v oblasti Čelákovic má být dokončena v říjnu 2025.

Tento šestikilometrový úsek z Čelákovic do Mstětic je posledním, který prošel takzvanou optimalizací na trati z Prahy do Lysé nad Labem. Součástí projektu byla výstavba dvou klíčových přeložek:

  • První přeložka: Měří 1,9 kilometru a vznikla za Čelákovicemi, přímo přes částečně zastavěnou místní část Záluží.

  • Druhá přeložka: Je zhruba kilometr dlouhá a vede mírnějším obloukem volnou krajinou před stanici Mstětice.

Díky těmto přeložkám dojde k výraznému zvýšení cestovní rychlosti vlaků, a to až na 140 km/h. Vozidla s naklápěcí technologií budou moci jet dokonce rychlostí 160 km/h, což výrazně zkrátí jízdní doby a zefektivní dopravu.

Součástí projektu je i nový silniční obchvat a modernizace Mstětic

Rozsáhlá investice v hodnotě 2,172 miliardy korun (bez DPH) zahrnuje nejen samotné přeložky, ale i další významné změny. Součástí celé akce je výstavba nového silničního obchvatu města Čelákovic, který pomůže odlehčit dopravě v centru.

Dále probíhá i modernizace stanice Mstětice, kde došlo k tzv. peronizaci, což znamená úpravu nástupišť pro lepší přístup cestujících. Zakázku na tuto komplexní modernizaci získalo sdružení firem Eurovia CZ, Subterra, GJW Praha a Elektrizace železnic.

Tato modernizace je klíčová pro plynulost a spolehlivost příměstské dopravy, která denně obsluhuje tisíce dojíždějících mezi Prahou a oblastí Lysé nad Labem.

Zajímalo by vás, jak tato modernizace zapadá do širších plánů na rozvoj železniční dopravy v okolí Prahy? Pište!