Revoluce na slovenských kolejích: ZSSK rozšiřuje provoz vlaků bez vlakvedoucích, cílem je většina regionální dopravy!
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje v masivním zavádění takzvaného samoobslužného výpravného systému (SVS), což znamená, že vlaky obsluhuje výhradně strojvedoucí a na spoji není přítomen vlakvedoucí (průvodčí). Dopravce zdůvodňuje tento krok nárůstem počtu moderních vlaků, které technicky umožňují bezpečný a efektivní provoz bez vlakvedoucího, a přispívají tak k hospodárnosti. Cílem ZSSK je do budoucna zavést SVS postupně do všech regionálních vlaků (Os, REX a Zr), kde to bude technicky a provozně možné.

Proč vlaky bez průvodčích? Efektivita a mezinárodní trendy
ZSSK otevřeně přiznává, že hlavním důvodem je optimalizace nákladů a hospodárnější využívání veřejných zdrojů. "Je to citlivý krok, ale z pohledu celé sítě nezbytný," dodal provozní ředitel ZSSK Karol Henzély. Část vlakvedoucích, které ZSSK už nebude potřebovat, přejde k revizorům, ale část míst zcela zanikne. ZSSK je však připravena aktivně pomoci s hledáním dalšího pracovního místa.
Systém SVS funguje na Slovensku již od roku 2004 a dnes zahrnuje 19 tratí, což představuje asi 32 % regionální dopravy ZSSK. Mezi těmito tratěmi jsou například celé Vysoké Tatry, trať Kúty – Skalica na Slovensku, Levice – Štúrovo či Prešov – Bardejov. ZSSK obhajuje rozšíření systému s tím, že tento model je uplatňován v souladu s mezinárodními trendy a funguje již v Německu, Rakousku, Česku či ve Švýcarsku.
Rozšíření od srpna a pravidla pro cestující
Od srpna se SVS rozšíří na čtyři další tratě:
Žilina – Púchov – Trenčín-Zlatovce (trať č. 120) pro vlaky Os 33XX a 34XX.
Skalité – Čadca – Žilina – Liptovský Hrádok (trať č. 129/127/180) pro vlaky Os 34XX, 39XX a 75XX.
Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky (trať č. 145/170/171) pro vlaky Os 75XX.
Zvolen os. st. – Banská Bystrica – Brezno mesto (trať č. 170/172) pro všechny vlaky Os a Zr.
Pro cestující jedoucí spojem v režimu SVS platí důležité pravidlo: do vlaku mohou nastoupit výhradně s předem zakoupenou jízdenkou. Výjimkou jsou ti, kteří mají nárok na bezplatnou přepravu, například senioři či studenti. Kontroly na tratích se SVS probíhají náhodně, ve zvýšené míře a nepředvídatelně. Pokuty za jízdu na černo se pohybují od 40 eur (při zaplacení ve vlaku) do 70 eur (při uhrazení do 14 dnů a později).
Technické a bezpečnostní podmínky
Při každém rozšíření ZSSK pečlivě posuzuje, zda vlaky na dané trati splňují technické, bezpečnostní a provozní podmínky pro SVS. Patří sem například vybavení vlaků systémem GSM-R, kamerovým systémem, nebo zda infrastruktura umožňuje dohled bez vlakvedoucího (například zda zastávka není v oblouku či je nasazen vhodný typ vozidla).
Vlakvedoucí zůstanou všude tam, kde je to potřeba – zejména v náročnějších úsecích, u specifických vozidel nebo složitějších přestupech. "ZSSK chce tento model zavádět tam, kde to technicky a provozně dává smysl. Komfort a bezpečnost cestujících musí zůstat zachovány," uzavřel Henzély.
Zajímá vás, jaký dopad má tento trend na pracovní podmínky a požadavky na kvalifikaci strojvedoucích na Slovensku? Pište!