Skandál na železnici: SŽ mohla ušetřit 60 milionů na opravě trati u Nisy, kvůli námitkám ale zrušila soutěž!
Správa železnic (SŽ) se ocitla v centru kontroverze. Namísto úspory téměř 60 milionů korun na prosté opravě trati mezi Hrádkem nad Nisou a Chrastavou, SŽ soutěž zrušila a vypsala ji znovu. Důvodem byly námitky podané třetí nejdražší firmou v tendru. Toto rozhodnutí znamená nejen promarněnou příležitost k obrovským úsporám, ale také to, že cestující budou muset strpět delší výluku, než SŽ původně slibovala.

Promarněné miliony: Nejlevnější nabídka ignorována
Zveřejněná písemná zpráva zadavatele ukazuje velké rozdíly v cenách nabídek. V soutěži s maximální cenou necelých 180 milionů korun byly tři nabídky velmi blízko této hranice. Společnost Viamont Servis dokonce stanovený limit překročila a byla vyloučena.
Nejlevnější a nejvýhodnější nabídkou byla ta od společnosti Rataela, která nabídla provedení prací za pouhých 117 milionů korun. To by představovalo úsporu téměř 60 milionů korun oproti předpokládané maximální ceně.
Společnost Rataela dosud působila na železnici hlavně jako subdodavatel litoměřické společnosti Chládek & Tintěra, ale v posledním roce se osamostatnila a začala získávat zakázky sama. Tento týden například dokončila práce na rekonstrukci dvou mostů v Liberci. K Rataele letos navíc přešli někteří zaměstnanci Chládek & Tintěra, což litoměřickou společnost zjevně znepokojilo a začala zpochybňovat její reference.
Sporné námitky a "časová náročnost"
Chládek & Tintěra vítězství Rataely napadl. Z dokumentu vyplývá, že firma podala námitky až poslední možný den, čímž celý proces hodnocení nabídek záměrně zdržela. Firma přitom byla se svojí cenou až třetí, a ani při vyřazení Rataely by tendr nevyhrála. Pavel Stoulil, obchodní ředitel Chládek & Tintěra, se brání: "Když se z protokolu o hodnocení dozvíte, že firma uvedla konkrétní lživé reference, týkající se naší společnosti, nemůžete to tak nechat a odvoláte se, poškozuje nás to."
Správa železnic nakonec usoudila, že vypořádání námitek je "věcně a časově náročné". "Na základě tohoto posouzení dospěl zadavatel k závěru, že z časového hlediska již není reálně možné provést veškeré potřebné úkony spojené s dokončením zadávacího řízení tak, aby byla veřejná zakázka zadána včas a bylo možné začít s realizací stavebních prací v rámci naplánovaných výluk," uvedla Správa železnic.
V červnu proto SŽ vypsala novou soutěž, kde byl termín pro podání nabídek v půlce července. V jaké výši byly nové nabídky, není dosud známo. Správa železnic na profilu zadavatele, na rozdíl například od Ředitelství silnic a dálnic, nezveřejňuje po otevření nabídek anonymizované údaje, a data zpřístupní až po ukončení soutěže. Na dotazy do uzávěrky Správa železnic neodpověděla.
Důsledky pro cestující a nekonzistentní plánování
Správa železnic již na počátku měsíce přiznala, že výluka naplánovaná původně do konce září potrvá nejméně do listopadu. Důvodem jsou i nepředvídatelné vícepráce na modernizaci stanic Hrádek nad Nisou a Chrastava.
Je alarmující, že tuto zakázku na prostou rekonstrukci mohla Správa železnic soutěžit již loni, neboť o plánu ví několik let. Teprve letos v lednu ale poslala záměr projektu ke schválení centrální komisi ministerstva dopravy. Zakázka spadá do kompetencí královéhradeckého oblastního ředitelství. Celá situace tak vyvolává otázky ohledně efektivity a transparentnosti zadávacích řízení u Správy železnic.
Zajímalo by vás, jaká jsou další kritéria, která by měla být zohledněna při zadávání veřejných zakázek, aby se předešlo podobným situacím? Pište!