Stát přebírá otěže: Konec soukromého provozování lokálek v Česku!
Na české železnici se chýlí ke konci jedna éra. Správa železnic (SŽ) se rozhodla vypovědět nájemní smlouvy společnosti PDV Railway na provozování dvou regionálních tratí: Trutnov hlavní nádraží – Svoboda nad Úpou a Sokolov – Kraslice. Od poloviny příštího roku tak po téměř třiceti letech skončí model, kdy o tyto státní tratě pečovala soukromá firma.
Konec dlouhé éry: Od Viamontu po PDV Railway
Atypický model externího provozování těchto tratí vznikl na konci 90. let. Obě tratě pronajaly ještě České dráhy společnosti Viamont, z níž se později vyčlenila společnost PDV Railway. Mezitím přešly samotné tratě pod správu Správy železnic. Provozování dráhy podle české legislativy znamená především udržování tratě v provozuschopném stavu, zatímco řízení provozu už v současnosti zajišťuje Správa železnic.
Vypovězení smluv na pronájem je již zapsáno v registru smluv a výpovědní doba uplyne v polovině příštího roku.
"Správa železnic na základě vývoje smluvního vztahu i nadále řešila významnou agendu týkající se zmíněných tratí, jako například správu budov, realizaci investičních akcí, agendu spojenou s ochranným pásmem dráhy a podobně. Smluvní vztah v tomto režimu nebyl z pohledu Správy železnic dále přínosný," uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Model, který trať zachránil, je dnes přežitý
Model provozování dráhy Sokolov – Kraslice vznikl s cílem zachovat trať v provozuschopném stavu v době, kdy byla její budoucnost nejistá. Podobně tomu bylo i u trati Trutnov hlavní nádraží – Svoboda nad Úpou. Podle Gavendy je však externí provozování dráhy v současné době již přežité. "Dráha je financována ze SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) přes Správu železnic, dozor nad rozsahem prací vykonává také Správa železnic," dodal Gavenda. To naznačuje, že soukromý provozovatel již nepřináší takovou přidanou hodnotu jako v počátcích.
Modernizace a přímé řízení
V případě trati do Kraslic si Správa železnic od převzetí slibuje i zahájení modernizace zabezpečovacího zařízení. Dojde k zavedení dálkového ovládání, nejprve z dopravny Sokolov a cílově z regionálního dispečerského pracoviště v Karlových Varech.
Provozní změna by se cestujících a vlaků neměla nijak dotknout. "Zaměstnanci současného provozovatele zajišťující správu a údržbu infrastruktury a řízení provozu přejdou k 1. 7. ke Správě železnic. V některých případech se provádí doškolování," upřesnil Gavenda. Tímto krokem SŽ zajistí kontinuitu a plynulost provozu.
V podobném modelu funguje ještě spolupráce na trati Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem, kde je provozovatelem PKP Cargo International, což je kapitálově polská státní firma. Není vyloučeno, že v budoucnu dojde i zde k podobnému převzetí pod křídla Správy železnic.