Ústecký kraj říká NE konzervaci tratí: Chce plné zprovoznění "Kozí dráhy" a rozvoj turistického potenciálu!

29.07.2025

Ústecký kraj se ostře postavil proti plánům Správy železnic (SŽ) na konzervaci dvou železničních tratí: Kaštice – Krásný Dvůr (Doupovská dráha) a Oldřichov u Duchcova – Krupka město (Kozí dráha). Kraj jednoznačně trvá na jejich plném funkčním využití a zdůrazňuje jejich významný turistický potenciál.

Zdroj: Railway Capital
Zdroj: Railway Capital

Doupovská dráha v bezpečí, Kozí dráha v patové situaci

Po jednání zástupců kraje a dopravců rada Ústeckého kraje minulý týden schválila navýšení objednávky veřejné drážní osobní dopravy v úseku Kaštice – Krásný Dvůr (Doupovská dráha). Pro jízdní řád 2025/2026 bude v tomto úseku zajištěno 300 vlakových spojů ročně. Tím kraj bez problémů splní hranici nutnou pro zachování dráhy. "Jedná se o opatření plně v souladu s Plánem dopravní obslužnosti Ústeckého kraje," uvedl kraj.

Situace na Kozí dráze (Oldřichov u Duchcova – Krupka město) je však složitější. Správa železnic ji zařadila na seznam tratí ke konzervaci, protože nesplňuje požadovaný minimální počet vlaků. Ovšem splnit jej ani nemohla, jelikož SŽ vytrvale odmítá trať zprovoznit kvůli neukončené výluce. Letos šlo o 552 spojů, pro příští rok je plánováno 568 jízd, ovšem tyto spoje nejezdí právě kvůli probíhající výluce.

Kraj chce rozvíjet, ne uzavírat

"Vnímáme železnici jako páteř regionální dopravy a jsme připraveni ji rozvíjet, nikoli uzavírat. Na obou zmiňovaných tratích dlouhodobě poptáváme dopravu, máme pro ni finanční krytí i jasnou koncepci," uvedl radní pro dopravu Tomáš Rieger.

Ústecký kraj proto v oficiálním dopise vyzval Správu železnic, aby od přípravných kroků ke konzervaci obou tratí upustila. Současně požaduje obnovu provozních podmínek na trati Oldřichov u Duchcova – Krupka město. "Konzervaci se bráníme a požadujeme zprovoznění Kozí dráhy v celé délce. Linka T11 má i díky napojení na lanovou dráhu v Krupce a na místa, která jsou součástí světového dědictví UNESCO, obrovský turistický potenciál," doplnil radní Jan Růžička.

Tento postoj jasně naznačuje, že Ústecký kraj bude nadále aktivně bojovat za plné využití železničních tratí ve svém regionu, zejména pak Kozí dráhy, která má potenciál výrazně podpořit cestovní ruch.

Chtěli byste se dozvědět více o tom, jaké konkrétní kroky plánuje Ústecký kraj pro zprovoznění Kozí dráhy a jaké překážky mu v tom brání? Pište!