Velké rošády na kolejích: České dráhy přesouvají RegioPantery z Ústí do Pardubic, Ústecký kraj čeká rok a půl Honekrů, pak přijdou nové Pesy!

20.07.2025

Na českých železnicích dochází k velkým přesunům vozového parku, které ovlivní cestující hned ve dvou krajích. České dráhy (ČD) zahájily přesun moderních elektrických jednotek RegioPanter z Ústeckého kraje do Pardubic. Důvodem je, že ČD neuspěly v soutěži na zajištění vlaků na hlavních tratích v Ústeckém kraji od prosince 2026. Pro Ústecký kraj to znamená dočasné zhoršení služeb, než od prosince 2026 převezme provoz RegioJet s novými jednotkami od Škody. V Pardubickém kraji se naopak cestující dočkají výrazného zlepšení. 

RegioPantery míří do Pardubic: Konec Honekerů?

V Pardubickém kraji se již nachází první jednotka 640.101, která je nasazována na trať 031. Do konce července by ji měla následovat jednotka 640.104, jež aktuálně prochází instalací palubní jednotky ETCS. Jednotka 640.107, vybavená zabezpečovačem ETCS, zatím zůstává v provozu v Ústeckém kraji. "Převod vozidel z Ústeckého do Pardubického kraje by měl být dokončen do změny grafikonu v polovině prosince. Aktuálně tedy jezdí v Ústeckém kraji 5 RegioPanterů," upřesnil mluvčí Českých drah Filip Medelský.

Nasazením RegioPanterů v Pardubickém kraji řeší České dráhy dlouhodobý problém s regionálními jednotkami. Dosud zde na elektrifikovaných výkonech jezdily prakticky jedny z nejhorších souprav v Česku: vratné soupravy složené z lokomotivy, vozů Bdmtee (známých pod nelichotivou přezdívkou "Honecker") a řídícího vozu Bfhpvee295. Modernizace těchto osobních vozů Bdmtee byla sice v plánu, ale sešlo z ní. Pardubický kraj uzavíral kontrakt s ČD bez jakékoliv soutěže, což zřejmě přispělo k setrvání těchto starých souprav.

Ústecký kraj čeká rok a půl starších souprav

Paradoxně právě tyto starší soupravy – tedy "Honeckery" – nyní míří do Ústeckého kraje, kde je budou cestující využívat po zbytek smlouvy, tedy zhruba rok a půl. Kontrakt kraje s dopravcem tento přesun umožňuje. To znamená, že po éře komfortních RegioPanterů zažijí cestující v Ústeckém kraji přechodné zhoršení kvality cestování.

Návrat RegioJetu s Pesami a výměny linek

Situace v Ústeckém kraji je však dynamická. Kraj plánuje, že by se na hlavních tratích už od letošního prosince mohly objevit téměř nové jednotky Pesa Elf.eu dopravce RegioJet. Tato chystaná změna vyplývá z návrhu jízdního řádu. Zhruba polovinu výkonů na lince U1 má zajistit společnost RegioJet ÚK právě jednotkami Pesa Elf.eu, které v kraji už jezdí, ale na jiných výkonech (například z Ústí nad Labem do Děčína přes Střekov nebo na trati do Mostu přes Úpořiny).

Naopak z linky U7 (Ústí nad Labem-západ přes Střekov do Děčína) má RegioJet zcela zmizet a na tuto linku by se měly vrátit České dráhy s vozidly Regionova. RegioJet odejde také z linky U16 (Chomutov – Kadaň).

Mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková k tomu uvedla: "Výměna vybraných dopravních výkonů mezi dopravci České dráhy a RegioJet ÚK souvisí se snahou eliminovat negativní dopady nasazení ne nízkopodlažních souprav, které zároveň vzhledem k nutnosti zastavování na všech stanicích a zastávkách (soupravy nejsou patřičně vybavené pro uplatnění institutu zastávky na znamení) prodlužují jízdní doby na páteřní lince Ústeckého kraje." Dodatek ke smlouvám s oběma dopravci však dosud není uzavřen.

Celá tato "přetahovaná" o moderní vozidla poukazuje na neustálý boj o komfort cestujících v regionech a potřebu dlouhodobého strategického plánování v obměně vozového parku.