Velký posun pro vlaky na letiště: Správa železnic získala stavební povolení pro novou podzemní stanici!
Projekt železničního spojení na letiště Václava Havla v Praze zaznamenal významný milník. Správa železnic (SŽ) získala stavební povolení pro stavbu budoucí podzemní stanice přímo na letišti. Toto rozhodnutí od Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ) představuje velký posun v dlouho očekávaném projektu, který má výrazně zlepšit dopravní dostupnost pražského letiště.

Podzemní stanice pod Aviatickou ulicí
Nová stanice bude podzemní a vznikne pod ulicí Aviatická, v území mezi objekty Parkingu A, Airport Business Centre a hotelem Courtyard by Marriott. Její výstupy budou směřovat na západě k Terminálu 2 a východní výstup k Terminálu 1, zároveň bude využíván zaměstnanci letiště.
Půjde zatím o koncovou stanici, která je ale navržena tak, aby bylo možné trať v budoucnu zaokruhovat směrem na Jeneček. Stanici budou tvořit dvě hlavní koleje s ostrovním nástupištěm délky 225 metrů. Bude mít jedno nadzemní a tři podzemní podlaží. Na povrchu nad stanicí je navržena pěší zóna s maximalizovanými vegetačními plochami, jejíž řešení je dočasné a v cílovém stavu bude nahrazeno návrhem parteru od sdružení Aeropolis.
PPP projekt a spolupráce s letištěm
Pro Správu železnic jde o další posun v přípravě desítky let plánovaného spojení na ruzyňské letiště. Stavět se bude metodou PPP (Public-Private Partnership), tedy se zapojením soukromého investora, kterému bude stát následně nejen stanici, ale celou trať z Veleslavína na letiště splácet.
Vedoucí oddělení SŽ přípravy trati na letiště Daniel Dlubal v nedávném rozhovoru pro deník Zdopravy.cz uvedl, že před lety došlo k revizi architektury, kdy původní návrh Metroprojektu přepracoval ateliér dh architekti. "Letiště ještě řeší napojení stanice směrem do letištního prostoru. Plánuje se totiž rozšíření Terminálu 2 a hledá se architektonické pojetí tohoto rozšíření. Jsme s nimi v úzkém kontaktu, protože my bychom tam měli být ti první, kdo postaví pod terminálem koleje, protože pak už další změny nebudou možné," dodal Dlubal.
Ačkoliv rozhodnutí o stavebním povolení zatím není pravomocné, podle zveřejněného dokumentu proběhlo schvalování hladce bez zásadních připomínek, a pravděpodobnost odvolání je tak velmi malá.
Zajímá vás, jaké jsou další klíčové etapy a předpokládaný harmonogram výstavby celého železničního spojení na letiště Václava Havla v Praze? Pište!