VRT Slezsko má projektanta: Moravia Consult Olomouc zajistí napojení Česka na polskou vysokorychlostní síť!

18.07.2025

Budování vysokorychlostní železnice v České republice dosáhlo dalšího klíčového milníku. Správa železnic (SŽ) vybrala zhotovitele projektové dokumentace pro novou trať VRT Slezsko, která propojí Ostravu se státní hranicí s Polskem. Zakázku v hodnotě 217 999 000 korun získala společnost Moravia Consult Olomouc, která nabídla nejnižší cenu. Původní předpokládaná hodnota zakázky činila necelých 270 milionů korun.

"Obdrželi jsme dvě nabídky, kromě vybraného zhotovitele podala nabídku ještě společnost AFRY CZ," uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda pro Zdopravy.cz.

Klíčová trasa a mezinárodní propojení

Nová trať VRT Slezsko představuje strategicky důležitou větev budoucí české vysokorychlostní sítě, která zajistí přímé a rychlé napojení na polskou vysokorychlostní železniční síť.

Trasa povede následovně:

  • V Dolní Lutyni se nová trať odpojí od stávajícího železničního koridoru.

  • Odtud povede až ke státní hranici s Polskem, kterou překoná po estakádě přes řeku Olši.

  • Součástí projektu je také posílení kapacity mezi Ostravou a Bohumínem, což zajistí plynulé navázání na již připravované vysokorychlostní spojení z Prahy do Ostravy.

VRT Slezsko naváže na úsek VRT Moravská brána (Brodek u Přerova – Ostrava-Svinov), který je projektován pro rychlost až 320 km/h a jehož výstavba se plánuje v letech 2028 až 2034. Financování VRT Moravská brána má probíhat formou PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru), přičemž SŽ minulý týden oznámila, že poradenský tým pro výběr koncesionáře je již kompletní.

Nižší rychlost, ale klíčový význam pro mezinárodní dopravu

Zajímavostí VRT Slezsko je, že oproti ostatním projektům VRT v Česku bude mít maximální rychlost "pouze" 250 km/h. Tato trať bude sloužit především dálkové mezinárodní dopravě. Podle map SŽ bude většina úseku budována jako konvenční trať, která se změní na vysokorychlostní až u Dolní Lutyně.

Na polské straně hranice naváže VRT Slezsko na připravovanou polskou vysokorychlostní trať z Katovic, kterou plánuje Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Projekt na polské straně už je v plném proudu – zakázku na úsek od Katovic k hranici získalo jihokorejské sdružení složené ze státních drah Korea National Railway (KNR) a projekční firmy Dohwa Engineering.

Po dokončení celé trati se cestovní doba z Ostravy do Katovic zkrátí ze současných přibližně 100 minut na méně než 40 minut, což představuje obrovský skok v efektivitě mezinárodní dopravy.

Projektant VRT Slezsko nyní zpracuje záměr projektu. Pro úsek Dolní Lutyně – státní hranice připraví také dokumentaci k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) a projekt pro povolení stavby. První dokumenty by měly být hotové na jaře příštího roku, samotná výstavba se plánuje až ve třicátých letech.