Vysokovská spojka podruhé: SŽ znovu hledá projektanty pro modernizaci Jaroměř–Náchod po zrušené soutěži!

20.07.2025

Plány na modernizaci železniční trati Jaroměř – Náchod, která je klíčová pro propojení s Polskem a zrychlení spojení v Královéhradeckém kraji, nabírají zpoždění. Správa železnic (SŽ) musela zrušit první soutěž na projektanty a tento týden vypsala nový tendr. Součástí projektu je i dlouho plánovaná Vysokovská spojka, jež má eliminovat dvě úvratě a výrazně zkrátit jízdní doby. Přípravy nabraly zpoždění minimálně půl roku. 

Zrušení první soutěže a nový tendr

Původní soutěž na projektování modernizace trati Jaroměř–Náchod byla zrušena poté, co vítězná nabídka překročila odhadovanou hodnotu zakázky. Do prvního tendru se přihlásily dvě společnosti. Vítězné sdružení Sudop Brno, Valbek a AFRY CZ nabídlo cenu 245 milionů korun, což bylo více než odhadovaná hodnota. Druhá nabídka od společnosti Sagasta byla sice levnější (204 milionů korun), ale nevyhrála. Důvodem bylo, že v soutěži měla 40 % váhu kvalita odborného týmu, v níž dražší sdružení zvítězilo. Tato soutěž je pozoruhodná na české poměry i tím, že se ani jednou nepřihlásila žádná firma ze skupiny Sudop Group (Sudop Brno není kapitálově propojeno se Sudop Group, navzdory podobnému názvu).

Vypsání nové soutěže tento týden znamená, že SŽ pokračuje v úsilí o získání kvalitní projektové dokumentace. Odhadovaná cena 214,9 milionu korun zůstala stejná, což z ní činí jednu z největších projekčních zakázek na českém trhu v letošním roce. V hodnocení nového tendru bude mít cena váhu 60 %, zbytek připadne na zkušenost týmu.

Klíčová modernizace pro Prahu i Polsko

Modernizace trati Jaroměř – Náchod je zásadní investicí, která přinese řadu vylepšení:

  • Elektrizace a zvýšení rychlosti: Trať bude elektrizována a maximální rychlost se zvýší až na 160 km/h.

  • Zdvoukolejnění: Až do České Skalice by měla být trať dvoukolejná, následně pak jednokolejná.

  • Vysokovská spojka: Dlouho plánovaná spojka povede jako 1,5 kilometru dlouhý tunel. Její realizace je klíčová, neboť eliminuje úvratě ve Starkoči a Václavicích, čímž výrazně zkrátí jízdní doby mezi Jaroměří a Náchodem. Většina trasy jinak povede ve stávající stopě.

  • Součást RS5: Trať bude součástí rychlého spojení RS5 z Prahy do polské Vratislavi, což výrazně posílí mezinárodní dopravu.

  • Zvýšení kapacity: Modernizace zvýší kapacitu pro dálkovou i regionální dopravu.

  • Zkrácení jízdních dob: Vlaky z Hradce Králové do Náchoda by měly jezdit za pouhou půlhodinu.

Ministerstvo dopravy již loni dalo výjimku a povolilo další přípravu modernizace této trati bez ohledu na to, že ještě není schválena studie proveditelnosti. SŽ plánuje zahájení stavby na konec 20. let.

"Realizací projektu má dojít ke zvýšení kapacity dráhy a zkrácení jízdních dob vlaků v řešeném úseku trati při současném splnění podmínky ekonomické rentability," uvádí Správa železnic v dokumentaci. Ačkoliv přípravy nabraly zpoždění, nová soutěž dává naději na brzký posun k realizaci této strategicky důležité modernizace.