Západočeskou lokálku Svojšín – Bor ovládla společnost CityRail se dřevem: I přes pokles těžby zůstává trať klíčová!
Západočeská lokálka mezi Svojšínem a Borem, kde utichl pravidelný provoz motorových vlaků s cestujícími už v jízdním řádu 2018/2019, prožívá nečekanou renesanci. Ačkoli se v minulosti diskutovalo o jejím zrušení, trať zdaleka není "zralá na zrušení". Namísto toho žije pravidelnými přepravami dřeva v režii dopravce CityRail, a občas sem zavítají i manipuláky ČD Cargo nebo vlaky dalších nákladních dopravců. Osobní doprava je udržována pouze díky jednomu páru sobotních cyklovlaků.

Historie a současnost provozu
Trať Svojšín – Bor, která poprvé ožila v roce 1903, je v mnoha ohledech fascinující. V dobových materiálech se dokonce uvádí jako horký adept na první elektrizovanou dráhu v Československu, avšak toto prvenství nakonec získala Bechyňka.
Přestože osobní doprava zde nikdy netrhala rekordy (v jízdním řádu z roku 1981 tu jezdilo sedm párů osobních vlaků), poslední klasické všednodenní spoje zde dojezdily s jízdním řádem v roce 2014. Následoval jen turistický provoz od pátku do neděle, který byl později také utlumen.
Dušan Gavenda ze Správy železnic popisuje provozní situaci za loňský rok: "Na trati Svojšín – Bor jelo za loňský rok celkem 259 vlaků. Šlo o 25 osobních vlaků a dva vlaky soupravové, dále pak 215 nákladních a lokomotivních vlaků a k tomu 17 služebních vlaků Správy železnic." Osobní vlaky zajišťoval pouze GW Train Regio, zatímco nákladní dopravu ovládali dopravci CityRail, ČD Cargo, SUAS Transportation Service a IDS LocoCare. I přes loňské výluky je zjevné, že zájem nákladních dopravců o tuto trať výrazně vzrostl oproti situaci před sedmi lety.
CityRail: Specialista na přepravu dřeva s výhledem do budoucna
Jan Hruška, člen správní rady CityRail, vysvětluje, že jejich zákazník a akcionář má v oblasti Českého lesa (polesí Přimda) nasmlouvané lokality pro plánovanou těžbu dřeva. Nejvíce vytíženou stanicí pro nakládku a následnou distribuci dřeva je Bor. V roce 2024 zde CityRail zpracoval 298 vozů SmartGigawood, což je výrazně více než v Třemešném (241 vozů) a Tachově (37 vozů). Hruška zdůrazňuje, že trať Svojšín-Bor představuje nejjednodušší přístup do dané oblasti a nabízí dostatek kapacity pro nákladní vlaky, jelikož zde není provozována pravidelná osobní doprava.
Ačkoliv letos je aktivita CityRailu na trati Svojšín–Bor o něco menší kvůli přesunu hlavní těžby na Chebsko (letos naložili v Boru 78 vozů), loni tu byli prakticky čtyřikrát týdně, zatímco letos jsou to zhruba dvakrát měsíčně.
Drtivá většina vlaků CityRail má v této oblasti v čele lokomotivu Herkules, která zvládne odvézt šest ložených vozů se dřevem najednou (necelých 900 tun). Technologie nakládky je efektivní: do Boru se na nakládku vejde šest vozů najednou.
Budoucnost: Dřevo ubude, ale potenciál zůstává
Jan Hruška z CityRail vidí budoucnost na Tachovsku s lehkým poklesem intenzity. Očekává, že plánované těžby dřeva budou ubývat v horizontu dvou let, poté se provoz spíše přesune do roviny přepravy jednotlivých vozů nebo menších skupin. Přesto však Bor zůstává strategicky zajímavým místem pro CityRail díky své blízkosti k elektrizované trati, dostupné kapacitě a vhodné koleji pro nakládku. Letos se v Boru plánují drobné úpravy kolejiště a výměna výhybky, dojde i ke zbourání bývalého depa.
I když nákladní doprava na trati Svojšín – Bor může mít v příštích letech spíše klesající tendenci, jak už se u této tratě párkrát ukázalo, budoucnost může přinést další zvraty. Jen ten sobotní cyklovlak vypadá, že jeho provoz je v regionu jistý a stabilní.
Co si myslíte, že by mohlo být dalším impulsem pro oživení této tratě v budoucnu, pokud by objem přepravy dřeva skutečně klesl? Pište!