Zázrak u Správy železnic: Cena opravy trati Chrastava – Hrádek n. Nisou spadla o neuvěřitelných 37 %!

30.07.2025

Správa železnic (SŽ) zaznamenala u velké stavební zakázky, konkrétně na prostou rekonstrukci trati z Chrastavy do Hrádku nad Nisou, mimořádně významný pokles ceny. Oproti původnímu odhadu se cena v soutěži snížila o neuvěřitelných 37 %, což je úspora dosud nevídaná u SŽ a srovnatelná spíše s tendry Ředitelství silnic a dálnic. Paradoxně k této nižší ceně přispěla i neschopnost Správy železnic vysoutěžit opravu včas. 

Zdroj: Skanska
Zdroj: Skanska

Dramatický pokles ceny po opakované soutěži

Oprava trati Chrastava – Hrádek nad Nisou měla původně již začít, ale první soutěž Správa železnic zrušila. Vítězství společnosti Rataela tehdy napadla společnost Chládek & Tintěra. Už v této první soutěži došlo k zásadnímu propadu oproti odhadu: maximální cena byla 179,4 milionu korun, zatímco Rataela nabídla 117 milionů korun.

V nové, opakované soutěži, bude výsledná cena ještě nižší. Vítězem se stala společnost Strabag Rail s cenou 112,5 milionu korun. Oproti maximální ceně původního odhadu jde o pokles o více než 37 %. To vyplývá z dokumentu o hodnocení nabídek, který má deník Zdopravy.cz k dispozici. Správa železnic ho odmítla minulý týden poskytnout a zveřejní ho až po oficiálním ukončení soutěže. S cenou dolů šli přitom i dva další uchazeči z první soutěže, v obou případech o více než deset procent, což byli Chládek & Tintěra a sdružení vedené Chládek a Tintěra Pardubice.

Napětí na trhu a důsledky zpoždění

Takový pokles ceny naznačuje velké napětí na trhu železničního stavitelství. Do oboru se snaží vstoupit další hráči, které pravděpodobně přilákaly vysoké marže, jež byly v minulosti v tomto odvětví běžné. Příkladem je společnost Rataela, která dosud působila spíše jako subdodavatel větších firem, ale v poslední době se začala hlásit do tendrů sama.

Velké plány na expanzi má také polský Budimex, který podle informací deníku Zdopravy.cz aktivně přetahuje celé stavební party od několika českých firem. Otázkou tak zůstává, zda je tento výrazný pokles ceny jednorázovým výkyvem, nebo zda začnou nabídky klesat i u jiných zakázek. Dosud se prakticky nikdy nestalo, že by cena v soutěži u SŽ klesla o více než desetinu oproti odhadované nebo maximální ceně. Výsledek soutěže na opravu trati podél Nisy je tak v tomto kontextu prakticky zázrakem.

Práce na prosté opravě trati zapadnou do již probíhající modernizace stanic Chrastava a Hrádek nad Nisou, kterou provádí společnost Skanska. Kvůli pozdnímu výběru zhotovitele na prostou opravu i komplikacím s některými stavbami u větší modernizační zakázky dojde ke zpoždění zprovoznění trati zhruba o dva měsíce. Paradoxem je, že Správa železnic o nutnosti prosté opravy věděla několik let, ale nechala si ji schválit ministerstvem až letos na počátku roku.

Myslíte si, že tato situace může vést k dlouhodobější změně cenotvorby ve veřejných zakázkách Správy železnic a přinést větší úspory i u dalších projektů? Pište!