Zelená pro desetimiliardovou proměnu: Hradecké hlavní nádraží získalo stavební povolení, soutěž ale běží dál!
Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal stavební povolení k jedné z největších investičních akcí, která má letos začít na české železnici: rozsáhlé modernizaci železniční stanice Hradec Králové hlavní nádraží. Ačkoliv se jedná o klíčový milník pro projekt s maximální cenou 10,4 miliardy korun, stavba zatím nemůže začít. Rozhodnutí úřadu totiž ještě nenabylo právní moci a soutěž na zhotovitele není podle informací na profilu zadavatele ani po roce od vyhlášení stále ukončena, ačkoliv termín pro podání nabídek uplynul už loni v říjnu.
Rozsáhlá proměna královéhradeckého uzlu
Celá proměna královéhradeckého uzlu je schována pod akcí s poněkud krkolomným názvem "Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 2. stavba, zdvojkolejnění Opatovice nad Labem – Hradec Králové, 1. etapa, ŽST Hradec Králové hl.n." Podrobně stavbu popisuje informační leták Správy železnic, která počítá se zahájením prací ještě letos.
Součástí modernizace bude:
Demolice některých stávajících objektů.
Kompletní rekonstrukce kolejiště: Optimalizace pro efektivnější provoz.
Nová a rekonstruovaná nástupiště: Všechna stávající nástupiště projdou celkovou rekonstrukcí a vzniknou i nová, vše s bezbariérovým přístupem.
Obnova a prodloužení podchodů: Oba stávající podchody budou obnoveny a prodlouženy až k novému nástupišti. Přístup k vlakům zajistí kromě schodiště také eskalátory a výtahy.
Zvýšení rychlosti vlaků až na 80 km/h ve stanici.
Instalace moderního zabezpečovače ETCS.
Nové cyklověže, P+R parkoviště a rozšíření silnice
Projekt myslí i na širší dopravní souvislosti a integraci s městem:
V přednádražním prostoru se počítá s výstavbou dvou cyklověží a parkoviště P+R pro snazší kombinaci dopravy.
Rozšíření silnice pod mostem na Gočárově třídě: V nové podobě bude mít tři silniční pruhy a dva chodníky s cyklostezkami.
Zrušení přejezdů v ulici Na Důchodě: Chodci budou místo toho využívat nový podchod, což zvýší bezpečnost.
Kompletně hotovo by mělo být dle plánů v roce 2030. Tato investice je klíčová pro rozvoj železniční dopravy v celém Královéhradeckém kraji a má za cíl vytvořit moderní a funkční dopravní uzel pro budoucí desetiletí.
Máte zájem se dozvědět více o tom, jaké další železniční projekty se připravují v Královéhradeckém kraji? Pište!