Železňák dostane druhou šanci: Hradec Králové chce přesunout historický most a využít ho jako lávku přes Labe!

20.07.2025

Město Hradec Králové se pouští do ambiciózního projektu, který má zachránit kus železniční historie a zároveň zlepšit městskou infrastrukturu. Radnice zvažuje přesunutí a následné využití stávajícího železničního mostu přes Labe, zvaného Železňák, jako lávky pro pěší a cyklisty. Tento most z roku 1939 je totiž určen k demolici v rámci chystané rekonstrukce železniční tratě. 

Železňák končí svou železniční éru

Po mostě z roku 1939 vede trať z Hradce Králové do Týniště nad Orlicí. Tato trať projde zdvoukolejněním a celkovou modernizací, včetně rekonstrukce stanic Hradec Králové – Slezské Předměstí a Třebechovice pod Orebem. Jak uvedla Správa železnic, "cílem je zvýšení kapacity trati, která je alternativní trasou pro první tranzitní železniční koridor." Pro nový, modernizovaný úsek však Správa železnic plánuje zcela nové přemostění Labe.

Součástí Železňáku je na jeho boku i stávající lávka pro pěší, s kterou však již nový železniční most nepočítá. Právě to vedlo Hradec Králové k úvaze o záchraně a přesunu mostu.

Most za cenu šrotu: Ekonomicky i historicky zajímavá nabídka

"Most je architektonicky zajímavý a historicky cenný. Správa železnic nám jej nabídla za cenu šrotu," sdělil náměstek primátorky pro životní prostředí, urbanismus a územní plánování Adam Záruba (Změna pro Hradec). Tato nabídka je pro město velmi výhodná, protože minimalizuje pořizovací náklady na konstrukci, která by jinak skončila v hutích.

Radnice si nyní nechá zpracovat studii proveditelnosti, na kterou má připraveno 1,2 milionu korun. Studie má posoudit, zda je možné most využít jako lávku a za jakých finančních nákladů by se to dalo realizovat. Zváží se i jeho budoucí umístění, které by mohlo být poblíž nového železničního mostu.

Potenciální přínosy pro město a cyklodopravu

Umístění lávky v blízkosti stávajícího Železňáku by bylo strategické. Pod mostem prochází totiž velmi frekventovaná cyklostezka podél Labe z Hradce Králové směrem na Jaroměř a Kuks. Nová lávka by tak výrazně zlepšila propojení pro pěší a cyklisty. Severně od Železňáku lze Labe překonat po Kamenném mostě ve čtvrti Plácky, na jih je nejbližší Labský most na městském silničním okruhu, takže další přechod by byl velkým přínosem.

V těsném sousedství Železňáku stojí ještě mostní konstrukce nesoucí potrubí horkovodu. I tu podle Záruby čeká přestavba. Pokud by radnice Železňák využila pro lávku, mohly by v budoucnu stát přes Labe vedle sebe tři mostní konstrukce, což by vytvořilo unikátní pohled na železniční a technické stavby.

Hradecká mostní historie: Druhá šance pro staré konstrukce

Není to poprvé, co Hradec Králové projevuje zájem o záchranu historických mostních konstrukcí. V roce 2018 město získalo zdarma od kraje část železného mostu, který stával přes Orlici ve Svinarech. Torzo mostu, pocházející z počátku 20. století, bylo převzato s cílem zachovat ho jako doklad umu tehdejších stavitelů. Po čtyřech letech uložení na břehu Orlice byl v roce 2022 přesunut na letiště. V budoucnu by z tohoto torza mohla být například lávka pro přemostění Piletického potoka, uvedla dříve radnice.

Záměr zachránit Železňák je dalším důkazem, že Hradec Králové aktivně usiluje o uchování svého technického dědictví a jeho smysluplné začlenění do moderní městské infrastruktury.