Železniční kartel: Třetí potvrzený případ a ticho Ministerstva dopravy. SŽ mluví o boji za transparentnost, ceny ale tají

17.07.2025

Česká železnice čelí vážné krizi důvěry. Pouhé dva týdny po dalším, v pořadí již třetím potvrzení kartelu v zakázkách Správy železnic (SŽ), Ministerstvo dopravy stále není schopné objasnit, jak chce opakování podobných situací v jedné z největších státních organizací zabránit. Správa železnic sice tvrdí, že dělá maximum pro vstup dalších firem na trh, její prohlášení o transparentnosti cen jsou však v rozporu s realitou, jak upozornil Deník Zdopravy.cz. 

Milionové pokuty a opakované kartely

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na počátku července udělil pokuty ve výši 157 milionů korun šesti firmám za kartelové jednání. Tyto firmy se domlouvaly na cenách a podmínkách oprav, úprav a modernizace signalizačních a zabezpečovacích zařízení v železničních stanicích a na přejezdech. Konkrétně jde o společnosti ATE, AŽD Praha, EPLcond, MONZAS, První SaZ Plzeň a STARMON, přičemž AŽD Praha je většinovým vlastníkem Starmonu.

"Účastníci řízení využili tzv. institut narovnání a k nezákonnému jednání se přiznali, čímž dosáhli snížení pokuty o 20 % a nebyl jim uložen zákaz plnění veřejných zakázek. Dvě společnosti podaly rozklad proti uložené pokutě, v této části tedy rozhodnutí ještě není pravomocné," uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Tento případ není ojedinělý. Jde už o třetí potvrzený kartel v zakázkách Správy železnic. Loni bylo odhaleno nezákonné domlouvání cen u oprav budov, a v roce 2023 pak u zakázek na železničních přejezdech. Tyto nedovolené dohody vedou k předražení zakázek a větším výdajům státu, což se v konečném důsledku projevuje v kapsách daňových poplatníků.

Ticho z Ministerstva dopravy a rozporuplná transparentnost SŽ

Po oznámení dalšího kartelu oslovil Deník Zdopravy.cz Ministerstvo dopravy a Správu železnic se třemi stejnými otázkami, které se týkaly způsobu boje proti kartelům. Ministerstvo dopravy se po opakovaných urgencích ani po dvou týdnech nevyjádřilo. Toto mlčení je alarmující vzhledem k závažnosti problému a roli ministerstva jakožto regulátora trhu.

Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová na dotaz, jaká konkrétní opatření SŽ proti kartelům činí, uvedla: "Při aplikovaných postupech jsme pochopitelně vázáni účinnou právní úpravou a do jisté míry omezeni historickým dědictvím." Dále dodala: "Správa železnic činí maximum pro usnadnění vstupu nových podnikatelů na trh, podporujeme inovace a transparentnost, mimo jiné v oblasti cen."

Vyjádření o transparentnosti cen je však v ostrém rozporu s nedávnou zkušeností Deníku Zdopravy.cz. Na jaře deník poptal SŽ, kolik stojí jeden betonový pražec. Ukázalo se, že kontrakt na dodávku pražců od společnosti ŽPSV je v Registru smluv anonymizovaný a cena je začerněná. Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda tehdy uvedl: "Dodavatel za účelem zveřejnění prohlásil formou čestného prohlášení jednotkové ceny za obchodní tajemství." Na doplňující dotaz k této "otevřenosti" již Správa železnic nereagovala.

Tato situace naznačuje, že i přes proklamace o transparentnosti se SŽ v praxi potýká s nedostatkem otevřenosti, což může být jedním z faktorů, které přispívají k prostředí náchylnému ke kartelovým dohodám. Pro efektivní boj proti kartelům je klíčová nejen prevence, ale i plná transparentnost a ochota úřadů nést zodpovědnost a aktivně situaci řešit.