Železniční nákladní doprava v Evropě padá: Za čtyři roky zmizela sedmina přeprav!
Dnešní zpráva o dalším propouštění v ČD Cargo – která se chystá snížit počet zaměstnanců o 700 a sešrotovat až 4000 vozů – je přímým odrazem alarmujícího stavu celoevropské nákladní železniční dopravy. Pohled na měsíční výkazy o objemu přepraveného zboží na české železnici totiž už čtyři roky s minimálními výjimkami ukazuje trvalý pokles.
Mrazivá čísla: Ztracená sedmina přeprav
Základní ukazatel výkonnosti, tzv. hrubé tunové kilometry (hrtkm), nekompromisně odhaluje rozsah krize. Za první pololetí letošního roku dosáhl objem přeprav v Česku 15,064 miliardy hrtkm, což vyplývá ze statistik sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz.
Meziroční pokles o 5,3 %: To v absolutním vyjádření představuje úbytek zhruba 900 milionů hrtkm.
Trvalý trend: K poklesu docházelo v meziročním porovnání každý měsíc, přičemž červnový pád byl letos druhý největší.
Historické srovnání: Ještě výraznější je situace v porovnání s rokem 2022, kdy nákladní doprava zažila poslední velkou vzpruhu díky energetické krizi a dosáhla 17,47 miliardy hrtkm. Od té doby zmizela zhruba sedmina přeprav.
Proč nákladní železnice padá? Komplexní příčiny
ČD Cargo na svých stránkách detailně popisuje hlavní příčiny poklesu přepravních objemů:
Strukturální změny v ekonomice: Jde zejména o trvalý odklon od využití fosilních paliv v energetice a teplárenství.
Menší produkce těžkého průmyslu: Patrný je pokles výroby oceli v Evropě (například konec výroby surové oceli v Liberty Ostrava) a také výpadky energeticky náročné chemické výroby.
Nejistota v automobilovém průmyslu: Sektor automotive, který tradičně generuje značné objemy přeprav, čelí nejisté situaci.
Konec kůrovcové kalamity: Návrat těžby dřeva do období před kůrovcovou kalamitou znamená méně přepravovaného dřeva.
Ztráta z jednotlivých vozových zásilek: Snaha zastavit ztráty z tohoto segmentu přeprav také přispívá k celkovému poklesu.
Světlá výjimka a vyhlídky do budoucna
Jediným dopravcem, který výrazně meziročně posiluje, je Metrans Rail. Za jeho růstem stojí rostoucí poptávka po kontejnerové přepravě z evropských přístavů. V praxi to reflektuje dopad rušení řady průmyslových firem v Evropě a rostoucí dovoz zboží z Asie, což paradoxně znamená méně domácí produkce k přepravě.
Německá poradenská společnost SCI Verkehr ve své studii uvádí, že i přes rostoucí nákladní dopravu železnice v Evropě ztrácí na podílu a dosahuje jen 16,4 % přepravních výkonů. Do roku 2030 poradci nepočítají se zásadním růstem. Jediným segmentem, kde očekávají nárůst, je intermodální doprava. To naznačuje, že budoucnost železniční nákladní dopravy leží především v efektivním propojování s jinými druhy dopravy, zejména kamionovou.
Pořadí největších dopravců podle přepravního výkonu a podílu na trhu v červnu 2025 (zdroj ŽESNAD.CZ):
ČD Cargo: 51,01%
METRANS Rail: 12,51%
LOKORAIL: 5,08%
Rail Cargo Carrier – Czech Republic: 4,97%
ORLEN Unipetrol Doprava: 4,97%
PKP CARGO INTERNATIONAL: 3,90%
DB Cargo Czechia: 2,58%
LTE Czechia: 1,92%
IDS CARGO: 1,44%
CER Slovakia: 1,24%
Situace v železniční nákladní dopravě je zjevně komplexní a vyžaduje systémové řešení.
Chtěli byste se dozvědět více o tom, jaké konkrétní kroky by mohly pomoci oživit železniční nákladní dopravu v Evropě? Pište!