Zklamání pro železniční fanoušky: Legendární "Delfín" letos nevyjede, návrat se odkládá na příští rok!
Velká premiéra renovované německé jednotky VT 18.16 DR, přezdívané fanoušky "Delfín", do provozu s nostalgickými vlaky se odkládá na příští rok. Pár týdnů poté, co spolek železničních nadšenců SVT Görlitz poprvé po letech oprav vlak ukázal na veřejnosti a začal prodávat zájezdy, přišlo rozhodnutí odložit restart. Padá tak i plánovaná zářijová jízda do Česka, na kterou už byly prodávány jízdenky.

Nečekané problémy a obří úsilí
SVT Görlitz o odkladu informoval na svém facebookovém profilu. Důvodem jsou neočekávané problémy v oblasti elektrických rozvodů, které se objevily až při uvedení do provozu. Navíc je prý potřeba ještě zapracovat na brzdovém systému. Z těchto důvodů byly zrušeny všechny plánované jízdy na letošní rok.
Renovace této historické jednotky, vyrobené v tehdejší NDR v roce 1963, si vyžádala obrovské úsilí. Celkové náklady na ni přesáhly sedm milionů eur, přičemž na část přispěl stát a zbytek pokryly dary. Členové spolku SVT Görlitz navíc odpracovali na této akci více než 80 tisíc hodin, což svědčí o jejich obrovské vášni a odhodlání.
"Delfín": Legenda zpoza Železné opony
"Delfín" je mezi železničními fanoušky v Německu i za hranicemi velmi populární. V minulosti jezdil i do Československa na prestižních mezinárodních expresech Vindobona (Berlín – Praha – Tábor – Vídeň) v 70. letech a až do začátku 80. let se objevoval i na vlacích Karlex (Berlín – Vojtanov – Karlovy Vary) a Karola (Lipsko – Vojtanov – Karlovy Vary).
V Československu se "Delfín" stal symbolem elegantních dálkových expresů, a kouzlo mu dodávaly cesty za Železnou oponu. Jednotky zvládaly rychlost až 160 km/h a pyšnily se výkonem dvojice motorů o síle 2 000 koní. V jednotce bylo možné dle sezóny a poptávky měnit počet vozů, které nabízely 160 až 300 míst včetně jídelního vozu. Vindobona byla v té době povinně místenková a v příhraničních oblastech byla vnitrostátní přeprava omezena.
Netradiční bylo například řešení druhé třídy v motorových vozech ve velkoprostorovém oddíle se sedačkami v leteckém uspořádání za sebou s možností otáčení podle směru jízdy. Neobvyklý tvar motorové jednotky s výrazným "nosem", který ji odlišil od všech ostatních vlaků, a jízda za Železnou oponu vytvořily z Vindobony a "Delfína" jednu z největších železničních legend nejen u nás, ale v celé střední Evropě. Fanoušci tak budou muset na jeho návrat trpělivě počkat do příštího roku.
Máte zájem se dozvědět více o historii vlaku Vindobona a jeho významu v mezinárodní dopravě? Pište!